SDP käynnistää laajan keskustelun demokratiasta

SDP:n puoluekokous hyväksyi demokratia-asiakirjan, jonka pohjalta käynnistetään laaja keskustelu demokratiasta, sen haasteista ja niistä vaihtoehdoista, joiden kautta kansanvalta voisi toteutua entistä täydellisemmin ja tasa-arvoisemmin. Demokratiaa uhkaavat ennen muuta yhteiskunnallinen luottamuspula, eriarvoisuus sekä demokratiavaje suhteessa globaaleihin ilmiöihin.

Keskusteluun kutsutaan koko puoluejärjestö, jokainen puoluejäsen ja muu kansalaisyhteiskunta. Osallistuvan prosessin kautta kaikki voimavarat saadaan käyttöön demokratian sisältöä pohdittaessa ja sen monia eri muotoja kehitettäessä.

Prosessin tavoitteena on tiivistää periaatteet, joilla SDP haluaa toteuttaa suoraa ja edustuksellista demokratiaa tällä vuosikymmenellä niin lähi-, kunta-, metropoli-, seutu- ja kansallisella tasolla kuin Euroopan Unionin ja maailmanlaajuisten hallitustenvälisten ja muiden järjestöjen toiminnassa. Konkreettisista toimenpide-esityksistä on tarkoitus päättää puoluevaltuustossa vuoden 2013 aikana.

Nyt käynnistyvä keskustelu on samalla osa prosessia, jolla valmistellaan puolueen uutta periaateohjelmaa vuoden 2014 puoluekokoukselle.