SDP kannattaa maksutonta toista astetta

Eduskunnan sivistysvaliokunnan sd-kansanedustajat, Pilvi Torsti, Eeva-Johanna Eloranta ja Jukka Gustafsson jättivät tänään vastalauseen sivistysvaliokunnan mietintöön maksuton toinen aste -kansalaisaloitteesta. Vastalauseessa ehdotetaan, yhtyen maksuton toinen aste -kansalaisaloitteen asiasisältöön, että valtioneuvosto laatii perusteellisen selvityksen ja ryhtyy tarvittaviin toimenpiteisiin ja lakiuudistuksiin lukio- ja ammatillisten opintojen maksullisuuden poistamiseksi.

– Perusasteen varaan jääneiden nuorten osaaminen ei riitä nykyisillä työmarkkinoilla. Toisen asteen tutkinto on yksi tärkeimmistä syrjäytymistä ehkäisevistä tekijöistä. Silti suomalaisista nuorista peräti 15 prosenttia ei ole suorittanut toisen asteen tutkintoa 25 ikävuoteen mennessä. Jokaisesta ikäluokasta noin 10 000 nuoren opinnot päättyvät peruskouluun. Koulutus myös periytyy: vanhempien koulutustaustalla on myönteinen vaikutus lastensa valintoihin myös toiselle asteelle hakeutumisessa, Eloranta kertoo.

– Nyky-yhteiskunnassa pelkän peruskoulun varassa ei enää työllisty, mikä korostaa sen merkitystä, että koko ikäluokan tulee suorittaa toisen asteen koulutus. Nykyisellään peräti 15 prosenttia nuorista jää pelkän perusasteen varaan. Koulutuksellisen tasa-arvon kannalta toisen asteen maksuttomuus on välttämätön edellytys nuorten yhdenvertaisuudelle. Toinen aste on aikamme peruskoulutus, Torsti painottaa.

– YK:n lapsen oikeuksien sopimus ja Suomen perustuslaki turvaavat jokaisen lapsen oikeuden koulutukseen varattomuuden sitä estämättä. Lukion ja toisen asteen ammatilliset kustannukset ovat kuitenkin tällä hetkellä monille nuorille ja heidän perheilleen kohtuuttoman kalliita. Nuoren tulisi voida keskittyä opintoihinsa ja panostaa koulutukseensa täysipainoisesti, Gustafsson muistuttaa.

Sdp:n vastalauseeseen yhtyivät muut oppositiopuolueet paitsi perussuomalaiset.