SDP kannattaa kolmikantaa

YLE:n uutisoinnista: SDP kannattaa kolmikantaista yhteistyötä. Olemme olleet sen rakentajia ja menestyksellisiä toteuttajia alusta lähtien. Hyvä työmarkkinayhteistyö on tarpeen myös näistä talousvaikeuksista nousemiseksi. Tätä yhteistyötä SDP haluaa edistää.

Porvarihallituksen aikana on luovuttu yhteistyön tärkeimmästä työkalusta, tupoista. Ei ole nähty kokoomuksen lupaamaa tasa-arvotupoa eikä muutakaan tupoa. Työnantajapuoli on ajanut lävitse hajautetut, epäsolidaariset neuvottelut ja maan hallitus on katsonut sivusta.

SDP toivoo menestystä nyt käynnissä oleville kolmikantaneuvotteluille. Toivomme, että näissä neuvotteluissa tulee konkreettisia päätöksiä ja todellista tulosta työllisyyden hyväksi. Neuvottelujen viimeisin ilmoitettu takaraja on 15.9, joten ensi viikolla voimme arvioida Kiviniemen hallituksen aikaansaannoksia tällä alueella. Vaalijulkilausumia nyt ei tarvita, vaan konkreettisia päätöksiä.

SDP tukee palkansaajajärjestöjen tavoitteita neuvotteluissa. Näihin kuuluu myös nykyisen eläketurvan ja joustavan eläkeiän säilyttäminen. Erityisen merkittävää olisi, että neuvotteluissa voitaisiin sopia laajasta harmaan talouden torjuntaohjelmasta ja ulkomaisen työvoiman työehtojen valvonnan parantamisesta.

Tämä on ollut myös eduskuntaryhmän puheenjohtajan sanoma kaikissa hänen esiintymisissään.