SDP julkisti rahoituksensa – Valtion tuki isoin tuloerä, lahjoitukset pääosin työväenliikkeen sisältä

Puoluetuki ja viestintätuki ovat SDP:n rahoituksen selkäranka. Nämä valtion tuet kattavat puolueen tuloista lähes 80 prosenttia (2007: 76 %, 2008: 79 %). Vuonna 2007 valtion tuki oli 6 104 039 euroa ja vuonna 2008 se oli 8 100 000 euroa. Jäsenmaksut tuottivat 223 000 euroa vuonna 2007 ja 264 000 euroa vuonna 2008.

– Valtion ja jäsenten tuki on demokratian kannalta tärkeää, jotta puolueiden rahoitus ei ole ulkopuolisten lahjoittajien varassa. Tämä turvaa puolueille riippumattomuuden, puoluesihteeri Ari Korhonen toteaa.

Varainhankinta on suhteellisen pieni siivu (vuonna 2007 noin 9 prosenttia, vuonna 2008 reilu 6 prosenttia). Pääosa varainhankinnan tukirahoista tulee työväenliikkeen sisältä. – Se on työn puolueelle luontevaa. Saamme tukea palkansaajajärjestöiltä, työväen järjestöiltä ja työväen osuuskunnalta, Korhonen toteaa.

Vuonna 2007 puolue sai avustuksia seuraavilta ammattiliitoilta: JHL 113 000 euroa, Metallityöväen liitto 101 301 euroa, PAM 76 800 euroa, Paperiliitto 24 401 euroa, PAU 16 575 euroa, Puu- ja erityisalojen liitto 14 862 euroa, Toimihenkilöunioni 12 920 euroa, Viestintäalan ammattiliitto 8771 euroa, Rautatieläisten liitto 7729 euroa ja Kemianliitto 6190 euroa.

Vuonna 2008 puolue sai avustuksia seuraavilta ammattiliitoilta: JHL 113 000 euroa, Metallityöväenliitto 135 069 euroa, PAM 54 900 euroa, Paperiliitto 18 899 euroa, PAU 15 045 euroa, Puu- ja erityisalojen liitto 14 914 euroa, Viestintäalan ammattiliitto 8512 euroa, Rautatieläisten liitto 7328 euroa ja Kemianliitto 3600 euroa.

Muilta työväenliikkeen toimijoilta puolue sai 2007 seuraavia summia: Työväen Lehdistön Kannatusyhdistys ry 100 000 euroa ja Osuuskunta Tradeka-yhtymä 30 000 euroa. Vuonna 2008 summat olivat seuraavat: Työväen Lehdistön Kannatusyhdistys ry 100 000 euroa ja Osuuskunta Tradeka-yhtymä 50 000 euroa.

Vuonna 2007 seminaarituotot olivat 84 040 euroa ja vuonna 2008 niistä kertyi 71 126 euroa. Osuuskunta Tradeka-yhtymän (vuonna 2007) ja Urheiluopistosäätiön lippujen (vuonna 2008) yhteissummat oli 2700 euroa. Kahden muun tahon seminaarilippujen yhteissumma oli 2700 euroa (vuonna 2007): ne eivät halua nimeään julkisuuteen. Yhden tahon seminaarilippujen yhteissumma oli 3600 euroa (vuonna 2008): tukija ei halua nimeään julkisuuteen.

Taidemyynnin tuotot olivat 21 020 euroa vuonna 2007 ja 6000 euroa vuonna 2008. Taideostajia olivat Kiinteistö Oy Karihaara (11 000 euroa), Urheiluopistosäätiö (5 000 euroa) ja Suomen Viestintärahoitus Oy (5 000 euroa). Muut ostivat alle 2000 euron summalla tai ne eivät halua nimeään julkisuuteen.

Muiden avustusten yhteissumma oli 54 800 euroa vuonna 2007 ja 35 700 euroa vuonna 2008. Niihin kuuluivat Kehittyvien maakuntien Suomi 10 000 euroa ja Osuuspankkikeskus 8 000 euroa (avustus). Kahtena vuonna on yhteensä viisi tukijaa, jotka eivät halua nimeään julkisuuteen.

Loput tuloista koostuvat järjestötoiminnan tuotoista, muista tuotoista (kuten pienimuotoiset myyntitulot), ruusukalenterin ilmoitustuotoista ja korkotuotoista.

Avoin rahoitus ainoa oikea tie

Vaali- ja puoluerahoihin liittyvä kuohunta on Korhosen mukaan herättänyt varmasti ihmetystä ja myös aiheellista närkästystä. Poliitikoilla onkin edessään vain yksi tulevaisuuden tie – avoin rahoitus.

– En ole välttämättä paha, vaikka vaaleihin käytettävät rahasummat pienenisivät. Ehkä se osaltaan palauttaisi poliittista keskustelua takaisin juurilleen imagomainonnan ja vallitsevan sirkuskulttuurin sijasta, Ari Korhonen sanoo.