SDP julkisti oman yhteiskuntasopimuksensa

Puhereferaatti 11.8.2015

Antti Rinne

Sosialidemokraattisen eduskuntaryhmän työvaliokunnan kokous, Jyväskylä

Jatkuvasti kasvava työttömyys ja voimakkaasti eriytynyt alueellinen kehitys taloudessa ovat jakamassa suomalaista yhteiskuntaa menestyjiin ja niihin, jotka eivät menesty. Yksilöiden tasolla, kuntien tasolla, alueellisesti. Tähän täytyy saada muutos.

Nyt on tullut aika vahvistaa suomalaista, avointa, pelotonta ja tasa-arvoista yhteiskuntaa. Nyt on aika kitkeä meidän jakamatonta ihmisarvoa, oikeudenmukaisia ja yhdenvertaisia lähtökohtia vaarantava rasismi suomalaisen yhteiskunnan kehityksestä. Tämä on poliittisten liikkeiden tehtävä, suomalaisten puolueiden tehtävä koko kirjossaan. Tulen lähettämään kaikille eduskuntapuolueiden puheenjohtajille kutsun keskustelemaan avoimesta, kansainvälisestä ja suvaitsevasta Suomesta sekä allekirjoittamaan uudelleen vuonna 1998 eurooppalaisten puolueiden rasismin vastaisen julistuksen.

Hallituksen lanseeraama yhteiskuntasopimus on vahvasti pääministerivetoinen työmarkkinaratkaisu, tulopoliittinen kokonaisratkaisu. Sinällään hienoa, että hallitus tunnustaa kolmikantaisen yhteistyön tärkeyden, mutta Suomi ja suomalaiset tarvitsevat nyt laajempia ratkaisuja ja laajempaa yhteistyötä.

Suomi ja suomalaiset tarvitsevat vientiin pohjaavaa talouskasvua, maapallon tulevaisuuden kannalta ratkaisevan osaamisen hyödyntämistä ja uutta, vahvasti kotimaahan sitoutunutta yrittäjyyttä. Näiden rinnalla Suomi ja suomalaiset tarvitsevat yhteiskuntapolitiikkaa, joka vahvistaa kaikkien samassa veneessä olemisesta ja yhteisestä vastuuta kaikkien mukana pitämiseksi. Suomalainen yhteiskunta tarvitsee eheyttämistä. Talouden kasvun vahvistaminen tai kilpailukyvyn vahvistaminen ei vaadi osan kansaa köyhdyttämistä tai tuloerojen kasvattamista.

SDP:n tavoite on, että yhteiskuntasopimuksella saadaan:

• työllisten määrä nousemaan 110 000 vaalikauden aikana, kuten hallitus on linjannut
  • pitkäaikaistyöttömien ja nuorten työttömien määrä saadaan puolittumaan vaalikauden aikana
  • vahvistettua suomalaisten koulutustason nousu kaikilla koulutuksen tasoilla
  • parannettua suomalaisen työelämän laatua työelämän sisällä ja varmistettua työelämän murroksen keskellä elävien ihmisten turvaa
  • suomalaisen yhteiskunnan jakautuminen ja eriarvoistuminen pysäytettyä
  • hyvätuloiset ja rikkaat osallistumaan oman maksukykynsä mukaan talouden sopeuttamiseen, niin etteivät keskituloiset ihmiset joudu hyvätuloisten osallistumattomuuden maksumiehiksi,
  • parannettua kaikkein heikoimmassa asemassa olevien suomalaisten tilannetta

Jotta edellä määritellyt yhteiskuntasopimuksen tavoitteet voidaan toteuttaa täysimääräisesti, SDP haluaa avata yhteiskuntasopimuksen valmistelun kaikille väestöryhmille. SDP käynnistää syyskuun aikana työn, johon kutsutaan kaikki halukkaat tahot rakentamaan yhteiskuntasopimusta. Tällä yhteisellä työllä löydämme keinot edellä määriteltyjen tavoitteiden savuttamiseksi. Nyt tarvitaan mukaan elinkeinoelämän keskusliiton ja palkansaajakeskusjärjestöjen lisäksi ainakin pienen ja keskisuuren yrittäjäjoukon edustajat, eläkeläisten edustajat, työttömien edustajat sekä lapsiperheiden puolesta toimivat. Kaikki, joita hyvinvointivaltion kehittäminen ja vahvistaminen kiinnostaa.

Loppuviikosta käynnistyy valtion vuoden 2016 talousarvion valmistelu valtiovarainministeriön sisäisellä riihellä. Haluan tässä yhteydessä lähettää viestin – mehän palaamme asiaan vielä monta kertaa alkavan syksyn aikana – että nyt erityisesti perussuomalaisilla on näytön paikka. Nyt heillä on aika osoittaa, että köyhän kansan asia on todella myös heidän asialistallaan. Pienituloiset eläkeläiset, lapsiperheet ja työttömät odottavat, että heidän tilanne huomioidaan. Tämä vaatii rohkeutta kokoomuksen ja keskustan oikeistolinjan paineessa, nyt veri punnitaan, Timo Soini. Työväenpuolueen asema lunastetaan teoilla, ei suurilla puheilla.

Suomalaiset ansaitsevat parempaa – tarvitaan aito yhteiskuntasopimus (pdf)