SDP julkaisi toimenpideohjelman lasten ja nuorten mielenterveyden parantamiseksi. Mielenterveyden häiriöt ovat koululaisten ja nuorten aikuisten tavallisin terveysongelma. Noin joka neljäs nuori kärsii jostain mielenterveysongelmasta, ja hoitoon hakeutuu vuosi vuodelta enemmän lapsia ja nuoria.

-Tutkitusti ennaltaehkäisevän mielenterveystyön resurssien lisäys maksaa itsensä moninkertaisesti takaisin. Katse tulisi nyt kohdistaa varhaiskasvatuksen ja koulujen resursseihin. Riittävillä resursseilla ja varhaisella puuttumisella voidaan tehokkaimmin estää ongelmien kasvaminen ja kasaantuminen tulevaisuudessa. Mielenterveyspalveluiden tulee olla saatavilla siellä missä lapset ja nuoret viettävät aikaansa. Siksi on tärkeää kehittää edelleen erilaisia matalan kynnyksen palveluita. Lapsiin ja nuoriin panostaminen on tulevaisuusinvestointi, sanoo SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne.

SDP:n toimenpideohjelma koostuu 16 ehdotuksesta lasten ja nuorten mielenterveyden ongelmien ennaltaehkäisemiseksi ja psyykkisen hyvinvoinnin lisäämiseksi. Ohjelmassa ehdotetaan muun muassa valtakunnallisen kouluterveyskyselyn kattavuuden laajentamista, väestön mielenterveystaitojen kehittämistä ja oppilas- ja opiskelijahuollon riittävien resurssien turvaamista.

– Olen todella iloinen, että SDP:n puoluekokouksessa tekemäni aloitteen pohjalta puolueella on nyt valmis toimenpideohjelma. Lasten ja nuorten mielenterveyden edistäminen on paitsi inhimillisesti välttämätöntä myös taloudellisesti viisasta. Mielenterveyden häiriöt ovat suurin tekijä nuorten työkyvyttömyyseläkkeisiin. Kukaan lapsi tai nuori ei saa jäädä ilman apua, sanoo SDP:n työryhmän puheenjohtaja Sara Holappa.

Tutustu SDP:n ohjelmaan täällä!