SDP julkaisi perhevapaamallin

– Suomalainen perhevapaajärjestelmä on käynyt vanhentuneeksi muuttuvien perheiden ja uudistuvan työelämän paineessa. Perheiden vapautta ja vanhempien yhdenvertaisuutta tulee etuusjärjestelmällä tukea eikä rajoittaa. Siksi SDP esittää nyt vapaampia perhevapaita, totesi mallin valmistelua johtanut SDP:n kansanedustaja, sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja Tuula Haatainen esityksen julkaisutilaisuudessa Café Köketissä Helsingissä tiistaiaamuna.

– SDP:n malli nojaa kolmeen periaatteeseen. Niitä ovat joustavuuden lisääminen, naisten työmarkkina-aseman parantaminen sekä isien oikeuksien vahvistaminen, Haatainen kertoo.

Mallin suurin etu on sen joustavuus ja vapaus. Esityksessä euromääräinen vanhempainraha olisi kaikilta osin puolitettavissa ja jaettavissa eri pituisille ajoille kuitenkin niin, että tuen kokonaissumma säilyy samana. Näin lasta hoitavan on mahdollista saada vaihtoehtoisesti esimerkiksi 24 kuukautta 300 euroa kuussa tai 12 kuukautta 600 euroa kuukaudessa. Jako voi olla joustavakin ja mahdollistaa siten vaikkapa työhön paluun osa-aikaisesti.

– Isien hoivavastuun kasvattaminen ja perheiden yksilöllisten tilanteiden parempi huomioiminen ovat SDP:lle tärkeitä tavoitteita. Tämän toiveen jakaa myös valtaosa vanhemmista. Toivonkin, että hallitus puoliväliriihessään kuulee viestin ja ottaa tehdyt esitykset vakavasti, Haatainen summaa.

– Pitkän aikavälin visiona SDP:llä on edetä asteittain malliin, jossa perhevapaat jakaantuvat tasapainoisesti vanhempien kesken eikä hoivavastuu kasaannu sukupuolittuneesti. Pitkässä juoksussa tavoittelemme myös ansiosidonnaisen vapaan määrän kasvattamista 16 kuukauteen. Ensiaskeleena esitämme kuitenkin tätä kustannuksiltaan realistisempaa mallia, jossa vastuut jaetaan tasaisemmin ilman että kustannukset lähtevät kovaan nousuun.

– Esityksessä kummallekin vanhemmalle taataan 3 kuukauden ansiosidonnainen vapaa. Sen lisäksi kuuden kuukauden osuus ansiosidonnaisesta vapaasta on mahdollista jakaa perheen itse valitsemalla tavalla vanhempien kesken. Lisäksi raskausrahalla taataan 28 päivän korotettu tuki heti syntymän yhteydessä. Tämän lisäksi molemmat vanhemmat saavat jaettavakseen haluamallaan tavalla vuoden verran euromääräistä vanhempainrahaa, Haatainen selostaa.

Malliin pääset tutustumaan täältä

Kalvosarja aiheesta