SDP jätti vastalauseen postilaista

Järvimaisema - jäinen järvi puut ja saaret

Liikenne- ja viestintävaliokunnan  SDP:n kansanedustajat Katja Taimela, Suna Kymäläinen ja Satu Taavitsainen esittävät hylättäväksi hallituksen ajamaa postilakia. SDP ei hyväksy kansalaisten eriarvoista kohtelua. Hallituspuolueet jakavat kansan kahteen kastiin, toisille posti viitenä päivänä ja toisille kolmena päivänä viikossa.

– Luotettava ja nopea postinkulku on kansalaisille ja yrityksille tärkeä peruspalvelu. Riittävien ja yhdenvertaisten postipalveluiden varmistaminen koko maassa nyt ja tulevaisuudessa on valtion tehtävä. Ihmisiä ei saa laittaa eriarvoiseen asemaan eri puolella Suomea. Posti pitää kerätä ja jakaa viitenä päivänä viikossa joka puolella Suomea, jyrähtää Satu Taavitsainen. Tämä uusi postilaki uhkaa myös tuhansia postinjakajien työpaikkoja. Valtion ykköstavoite on edistää työllisyyttä, eikä tehdä lisää työttömiä, Taavitsainen jatkaa.

Esityksessä on ongelmallista, että ainoan lailla säädetyn, yleispalvelukirjeen eli yksityisen kirjeen tai pienen paketin, jakelun määrittelee siihen kuulumaton sanomalehtijakelu, joka on yksityisten yritysten toimialaa.

– Pidän varhaisjakelun mukaisesti määriteltävää Postin pakkokilpailutusta vaikeana, niin Postin liiketoiminnan, henkilöstön kuin kansalaistenkin näkökulmasta. Ymmärrän hyvin sanomalehtien tuskan digitalisoituvassa maailmassa, mutta tukea ei tulisi antaa kansalaisten palveluiden ja valtionyhtiön kustannuksella. Postin monopolia ei enää ole minkään tuotteen osalta, miksi pakottaa yhtiö markkinoille pallo jalassa, linjaa Katja Taimela.

Viestintäviraston kerran vuodessa määriteltävien kilpailutusalueiden lisäksi, huolta aiheuttaa kansalaisten yksityisyydensuoja jatkossa.

– Uudistus pakottaa Postin luovuttamaan osoiterekisterinsä muille postiyhtiöille. Kuka vaan voi toimia postina ja postiluvan hakuun riittää pelkästään sähköinen ilmoitus. Kuinka käy salaisten osoitetietojen? Ovatko vaitiolovelvollisuuden alaiset osoitetiedot enää riittävän suojan takana, kysyy Suna Kymäläinen.

Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunta hyväksyi tänään mietinnössään hallituksen esityksen postilain uudistamisen 2. vaiheesta. Vastalauseen allekirjoitti SDP:n lisäksi Vihreiden ja Vasemmistoliiton valiokunnan jäsenet. Asia siirtyy seuraavaksi eduskunnan suureen saliin käsiteltäväksi.