SDP järjestää kansalaisjärjestöjen foorumin

SDP järjestää perjantaina 22.10. klo 13.00-17.00 suuren kansalaisjärjestöfoorumin. Jo kolmannen kerran pidettävä foorumi pidetään Helsingin Käpylässä, Pelastakaa Lapset –talossa (Koskelantie 38).

Tarkoituksena on koota laajasti kansalaisyhteiskunnan eri toimijoita keskustelemaan hyvinvoinnin vastuista ja vastuiden rajoista. Tämä on iso kysymys suomalaisille kansalaisjärjestöille, joiden toimintamahdollisuuksia on jatkuvasti kavennettu verotuksen, kilpailutuksen sekä yhteiskunnallisen tukipolitiikan kaventumisen varjolla.

Elämme ajassa, jossa rajanveto julkisen ja yksityisen sektorin sekä kansalaisyhteiskunnan vastuiden välillä ihmisten hyvinvoinnista herättää kiivasta ja välttämätöntä keskustelua. Kuntien talousvaikeudet ja työvoimapula ”pakottavat” järjestöt hoitamaan tehtäviä erityisesti sosiaali- ja terveyspalveluissa, mutta myös kulttuurissa, liikunnassa ja nuorisotyössä.

SDP haluaa antaa äänen kansalaisjärjestöille ja käydä aitoa vuoropuhelua. On tärkeää, että järjestöt nostavat esiin kansalaisten ongelmia ja toiveita sekä järjestöjen arkea, poliittisia kysymyksiä ja hahmottelevat niihin ratkaisuja, joilla voidaan vaikuttaa poliittiseen, demokraattiseen päätöksentekoon.

Tilaisuuden pääpuhujana ja ns. Big Society Debate -keskustelun johdattelijana toimii Henning Meyer*, vanhempi tutkija London School of Economics and Political Science (*perustaja ja päätoimittaja Social Europe Journal).

Englannissa oikeistohallitus on käynnistänyt voimakkaan palvelureformin, jossa mm. kouluja ollaan siirtämässä vanhempien vastuulle. Meyer on yksi johtavista eurooppalaisista tulevaisuuskeskustelijoista ja hän toimii mm. kommentaattorina Al Jazeera International, France 24, SBS –kanavilla.

Ilmoittautuminen 20.10.2010 mennessä Arja Pennaselle p. 09 4789 8225 tai arja.pennanen(ät)sdp.fi. Ilmoitathan samalla mihin työryhmään osallistut.

Lisätietoja Juha Eskelinen p. 040 575 2993 tai Suvi Syrjäläinen p. 09 432 4081