SDP hyväksyi järjestöuudistusasiakirjan

Sosiaalidemokraattisen puolueen 44. puoluekokous hyväksyi uuden järjestöuudistusasiakirjan, jossa piirretään sosiaalidemokraattisen puolueen tulevaisuuden suuntaviivoja. Asiakirjassa keskitytään puolueen toiminnan kehittämiseen ja tarvittavien muutosten tekemiseen käytännön tasolla. Keskeisinä tavoitteina ovat sosiaalidemokraattisen aatteen ja arvojen vaikuttavuuden ja tavoittavuuden vahvistaminen.

Toimenpideohjelma keskittyy viiteen päätavoitteeseen: jäsenmäärän lisäämiseen, toiminnan suunnitelmallisuuden lisäämiseen, ajankäytön ja tehtävien jaon hallintaan, puolueen päätöksenteon avoimuuteen sekä toiminnan ja byrokratian suhteeseen.

SDP toteutti keväällä 2013 jäsenkyselyn, jonka pohjalta järjestöuudistusta rakennetaan. Kyselyn pohjalta on tehty toimenpideohjelma, joka ohjaa uudistustyötä.

Järjestöuudistusasiakirjassa keskitytään puolueosastojen toiminnan tukemiseen ja sitä kautta jäsenistön kartuttamiseen.  Nuorten saaminen mukaan puolueen toimintaan on olennaista ja vahvistaa puoluetta, joten tapakulttuuria muutetaan luomalla uusia toimintamalleja.

Puolueen ja puolueen sisarjärjestöjen sekä eri organisaatiotasojen tehtävänjakoa tarkennetaan ja organisaation läpinäkyvyyttä lisätään. Etenkin yhdessä tekeminen osasto-, kunta- ja piirirajat ylittäen koetaan SDP:ssä tärkeäksi.