SDP haluaa säätää Suomeen ilmastolain

Ilmastonmuutoksen ja sen seurausten hillitsemiseksi tarvitaan nykyistä tehokkaampia toimia. SDP haluaa asettaa tiukemmat ilmastotavoitteet säätämällä ilmastolain. Puolue kertoi tänään eduskuntavaalien ympäristö-, ilmasto- ja asuntopoliittisista tavoitteistaan.

– Kannatamme lain säätämistä päästövähennyksistä. Laissa olevaa päästövähennystavoitetta tulisi seurata ja todentaa luotettavilla menetelmillä, SDP:n ympäristötyöryhmän puheenjohtaja Susanna Huovinen kertoo.

SDP pitää myös tärkeänä vahvaa ympäristöhallintoa. Puolue haluaa säilyttää ympäristöministeriön itsenäisen aseman. Luonnonsuojelun ja metsiensuojelun resurssien turvaamisella halutaan torjua eläin- ja kasvilajien sukupuuttoon kuolemista.

Ilmastopolitiikan keskiössä on energiatehokkuus ja energiasäästöt. Sosialidemokraatit kiinnittäisivät erityistä huomiota asumisen energiatehokkuuden lisäämiseen ja joukkoliikenteeseen panostamiseen.

– Me haluamme puhtaampaa energiaa. Me haluamme tehokkaampaa ja säästävämpää energian käyttöä. Haluamme esimerkiksi kannustaa teollisuutta entistä energiatehokkaampiin ratkaisuihin, puolueen energia- ja ilmastopoliittisen työryhmän puheenjohtaja Miapetra Kumpula-Natri toteaa.

Asumisen hintaa laskettava

Energiatehokkuuden lisäämisen ohella SDP haluaa parantaa asumisen laatua ja laskea asumisen hintaa. Asuntopolitiikan lähtökohdaksi puolue ottaisi kohtuulliset asumiskustannukset niin omistus- kuin vuokra-asumisessa. Asuntolainojen korkovähennystä ei haluta poistaa eikä asumisen hintaa nostavia energiaveroja tai asumisen kiinteistöveroa korottaa.

– SDP haluaa ottaa käyttöön valtion korkotukilainoituksen omistusasuntojen rakentamiseen erityisesti lapsiperheille. Vuokra-asuntojen hintatasoa voidaan puolestaan laskea puolittamalla korkotukilainoituksen omavastuukorko, SDP:n asuntopoliittisen työryhmän puheenjohtaja Pia Viitanen selvittää.

SDP:n ympäristö-, ilmasto- ja asuntopoliittiset tavoitteet kevään eduskuntavaaleissa esittelivät teemakohtaisten työryhmien puheenjohtajat Susanna Huovinen, Miapetra Kumpula-Natri ja Pia Viitanen.

SDP:n vaalitavoitteet: