SDP haluaa rahoittaa kouluja tarpeen mukaan

SDP:n kansanedustaja Tuula Peltonen esitteli tänään Jyväskylässä SDP:n mallin koulujen välisten erojen kaventamiseksi kuntien sisällä. Tuloksiltaan parhaiden ja heikoimpien koulujen ero oppilaiden keskimääräisessä lukutaidossa vastaa jo 2,5 vuoden oppimista ja erot ovat kasvaneet voimakkaasti viimeisen kymmenen vuoden aikana.

Valtakunnallisesti hallitus pyrkii erojen kaventamiseen myös valtionosuusuudistuksessa, jossa tavoite on perusopetuksen rahoituksen uudistaminen perustumaan koulujen toimintaympäristöön.

”Koulujen väliset erot ovat erityisen suuria eräiden suurten kaupunkien sisällä. Siksi pelkkä valtiollisen tason rahoituksen uudistaminen ei riitä, jos pyrkimys on estää koulujen eriytyminen ja taata jokaiselle nuorelle taustastaan riippumatta yhtäläiset mahdollisuudet hyvien oppimistulosten saavuttamiseen,” Peltonen korosti tilaisuudessa.

SDP:n malli koulujen välisten erojen kaventamiselle lähtee luottamuksen rakentamisesta jokaiseen kouluun. Voidakseen ansaita jokaisen vanhemman luottamuksen täytyy jokaisen koulun kyetä vastaamaan niihin tarpeisiin, joita se omassa toimintaympäristössään kohtaa. Siksi toimintaympäristön haasteellisuus täytyy huomioida jokaisen koulun resursseissa myös kuntien rahanjaossa.

Kuntatasolla pitäisi koulun resursoinnissa huomioida toimintaympäristöstä ennen kaikkea vanhempien koulutustaso, alueen työttömyystilanne sekä maahanmuuttajataustaisten osuus peruskouluikäisistä.

”Näistä selvästi tärkein tekijä on vanhempien koulutustaso. Suurissa kaupungeissa, joissa kriteerien huomioiminen olisi erityisen tärkeää, maahanmuuttajataustaisten oppilasosuudella on paljon suurempi merkitys kuin valtakunnallisesti ja sekin tulisi ottaa tärkeänä tekijänä huomioon,” Peltonen painotti.

Niissä tilanteissa, joissa kouluvalinta on voimakasta ja vaikuttaa selvästi opiskelijajoukon koostumukseen pelkät sijaintialueeseen liittyvät tiedot eivät kuitenkaan kuvaa kovin hyvin itse koulua, joten mittarina tulisi käyttää vastaavasti vanhempien koulutustasoa ja maahanmuuttajataustaisten osuutta oppilaista.

Näillä kriteereillä jaettavien resurssien suuruus riippuisi siitä, kuinka eriytyneitä koulut kunnan sisällä ovat. Pienemmissä kunnissa mittareilla voitaisiin jakaa joitakin prosentteja koulun resursseista, suuremmissa kunnissa osuus voisi nousta 20 prosenttiin resursseista.

”Peruskoulun suurin opetus on se, että parhaat tulokset saadaan koulussa, joka ei ole sosiaalisesti jakautunut. Ne keinot, joilla peruskoulu on antanut tukea heikommille ja haasteellisemmasta tausta tuleville oppilaille ovat nostaneet meillä maailmanennätysmäärän huippuoppilaita. Tämän vahvuus vaatii, että haastavammankin alueen koulusta saadaan niin hyvä, että se kelpaa niillekin, joilla on valinnanvaraa,” Peltonen päätti esityksensä.