SDP godkände ”Det nya arbetets manifest”

Socialdemokraternas partifullmäktige godkände SDP:s valmålsättningar gällande tillväxt, sysselsättning och arbetsliv på sitt möte i Helsingfors 19.–20.11.2010. SDP vill skapa 100 000 nya arbetsplatser och höja sysselsättningsgraden till 75 procent fram till slutet av årtiondet. Bättre sysselsättning och längre yrkeskarriärer skapar förutsättningarna för en hållbar finansiering av välfärdsstaten.

Den offentliga ekonomin måste fås i balans med ett program som utsträcker sig över två valperioder. Starka satsningar på sysselsättningen, utveckling av kommunstrukturen och utgiftstak är metoder som särskilt prioriteras.

Yrkeskarriärerna kan förlängas genom att utveckla kvaliteten i arbetslivet – inte med tvångsmetoder. SDP lovar att hålla fast vid pensionsålderns lägre gräns på 63 år. Vi kan få ihop betydligt mera arbetstimmar genom att satsa på att människor orkar och trivs i arbetslivet samt genom att minska antalet personer som går i pension på grund av arbetsoförmåga.

SDP vill ha världens bästa arbetsliv. Ett bra arbetsliv erbjuder flexibilitet på människornas villkor. Därför måste vi genomföra en omfattande arbetslivsreform.

Vi måste lösa problemen som har att göra med snuttjobb och stärka sådana personers ställning som sysselsätter sig själv som företagare. En målsättning är att skapa en likvärdighet inför lagar och avtal. Löneklyftorna mellan könen måste avskaffas och familjeledigheten bör fördelas ännu jämnare. Samtidigt är det skäl att skapa bättre möjligheter för medborgarna att ständigt utveckla sig själv och lära sig nya saker.

Den inhyrda arbetskraftens ställning måste förbättras genom att stärka anställningsskyddet och genom att ta i bruk en garantilön. Med semesterbanker kan man garantera att alla har möjlighet att ta semester.

En väsentlig del av att orka och trivas bättre i arbetslivet är flexibla lösningar som skapar mera frihet bl.a. när det gäller arbetstiderna. Vi måste göra det lättare att övergå till deltidsarbete, ta i bruk arbetstidsbanker och göra villkoren för alterneringsledigheten bättre. Ett utvecklingsområde är också det finländska förmansarbetet. De fackliga förtroendevaldas ställning och rättigheter måste stärkas.

Läs hela manifestet här