SDP esitti valiokuntakäsittelyssä DESTIA-järjestelyn hylkäämistä

Sosialidemokraattien mielestä valtion kokonaan omistamien yhtiöiden myymisestä sekä enemmistöomistuksesta luopumisesta on huonosti harkittua ja vastuutonta omistajapolitiikkaa. Hallituksen perustama Solidium olisi tässä tilanteessa voitu ottaa avuksi yritysjärjestelyissä, jotta Destian, Raskonen ja Labtiumin toimintaedellytyksiä olisi vahvistettu.

Hallitus purkaa tällä esityksellä omia perustehtäviään tavalla, jota ei voi sivuuttaa tai hyväksyä. Valtionyhtiöiden myynti velkaantumisen vähentämiseksi on tappiollista, koska osakeomistuksen tuotto on suurempi kuin valtion velasta maksettava korko. Tässä taloustilanteessa hallituksen omistajapolitiikan tulee pyrkiä mahdollisimman hyvään työllistämiseen valtion yhtiöissä.

Yhtiöt toimivat valtion omistajuuden kannalta sellaisilla aloilla, että niiden yksityistäminen ei ole kannatettavaa. Valtion pitää säilyttää yhtiöissä enemmistöomistus kansallisten intressien turvaamiseksi. Yhtiöiden kehittämisessä olisi voitu tehdä ilman myymistäkin tätä tarkoitusta varten perustetun Solidiumin avulla.

Talousvaliokunnan enemmistön sanelemassa mietinnössä annetaan väärä kuva infrarakentamisen taloudellisesta kilpailutilanteesta Suomessa.
Porvarihallituksen esitys lisää keskittymistä ja kilpailun puutetta Suomessa.

Sosialidemokraatit esittivätkin talousvaliokunnan käsittelyssä hallituksen esityksen hylkäämistä.

Lisätietoja: Jouko Skinnari, p. 050 511 3103