SDP esitteli sote-askelmerkit tulevalle vaalikaudelle: hoitotakuu 0,7 hoitajamitoitus lakiin

14.3.2019

SDP esitteli tänään sote-askelmerkit tulevalle vaalikaudelle. SDP haluaa rakentaa Suomen mallin parlamentaarisessa valmistelussa ja pitää kiinni uudistuksen alkuperäisistä tavoitteista.

– Sote-uudistuksessa on nyt palattava perusasioihin: ihmisten palveluiden parantamiseen. Jokaisella on oltava oikeus laadukkaaseen hoivaan ja hoitoon on päästävä jonottamatta. Asiakasmaksut eivät saa estää palveluiden käyttöä. Tämän on oltava Suomen mallin lähtökohta, sanoo SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne.

– Tulevalla vaalikaudella on laitettava palvelut kuntoon. SDP:n tavoitteena on hoitotakuu, jolla taataan pääsy kiireettömään hoitoon viikon kuluessa. On selvää, että tarvitsemme lisää lääkäreitä ja hoitajia huolehtimaan ihmisten laadukkaasta hoidosta ja hoivasta. Siksi 0,7 hoitajamitoitus tulisi kirjata lakiin. Palveluiden järjestämiseen ja tuottamiseen tarvitaan leveämmät hartiat, joiden koon on määräydyttävä riittävän väestöpohjan perusteella, sanoo SDP:n kansanedustaja, puoluevaltuuston puheenjohtaja Sirpa Paatero.

– SDP:n askelmerkit tulevalle vaalikaudelle ovat seuraavat. Seuraavissa hallitusohjelmaneuvotteluissa on asetettava selkeät raamit sote-uudistukselle. Haluamme sopia parlamentaarisessa valmistelussa polusta, jolla Suomen malli on mahdollista toteuttaa. Valmistelussa on edettävä vaiheittain, hallittavan kokoinen kokonaisuus kerrallaan. Valmistelun aikana on varattava riittävästi aikaa perustuslainmukaisuuden arviointiin ja alueiden erilaisuudet on huomioitava tekemällä uudistus vahvasti yhdessä alueiden kanssa. Nyt on palattava sopimisen ja yhteistyön tielle, suomalaiset ansaitsevat toimivan Suomen mallin, Rinne päättää.

SDP:n sote-askelmerkkien kalvoihin voit tutustua  täällä