SDP esittänyt toimia perusturvan vahvistamiseksi

Keskustan puheenjohtaja Mari Kiviniemi soimasi lauantaina SDP:n 1980-luvun perusturvapolitiikka puoluevaltuuston kokouksessa Kajaanissa. SDP:n varapuheenjohtaja Maria Guzenina-Richardson huomauttaa, että puolue on esittänyt ensi vuodelle tuntuvia parannuksia perusturvaan.

– Keskustan puheenjohtaja, pääministeri Mari Kiviniemen kannattaisi 1980-luvun muistelun sijaan keskittyä perusturvan vahvistamiseen tässä ja nyt. Suomessa on valtavasti köyhiä ja Kiviniemen hallitus itse arvioi esimerkiksi toimeentulotuen saajien määrän kasvavan nykyisestä.

– SDP on linjannut vaihtoehtobudjetissaan perusturvan parannuksia, joihin pohjautuvista esityksistä äänestetään eduskunnassa joulukuussa. Esimerkiksi työttömien työmarkkinatuen ja peruspäivärahan korottaminen ovat konkreettisia keinoja vähentää köyhyyttä. Seuraan mielenkiinnolla kuinka pääministeri asiassa äänestää.

Guzenina-Richardson toivoo, että pääministeri Kiviniemi vähentäisi oppositiopuolueiden piikittelyä ja keskittyisi esityksiin joilla puututaan yhteiskunnan ongelmiin. Hänen muistuttaa, että hallitus ei voi olla opposition oppositio.

– Hallituksella on mahdollisuus tehdä parannuksia, jotka tuntuvat ihmisten arjessa. Pääministerin ei tarvitse tyytyä toivomaan vaan hän voi tehdä. Toive ei ole teko. Kiviniemi on esimerkiksi toivonut kunnallisen kotiavun paluuta. Missä ovat toimet ja rahat sen toteuttamiseksi?