SDP esittää kunnille nuorisorahaa

SDP:n puheenjohtaja Jutta Urpilainen muistuttaa siitä, että alle 25-vuotiaiden työttömyys on yli 20 prosenttia. Hän on erityisen huolissaan siitä, että nuorten työttömyyden pitkittyminen on tuplaantunut. Kun vuosittain yli 40.000 tapauksessa työttömyys pitkittyy yli 3 kuukauden, valtion ja kuntien on Urpilaisen mukaan sitouduttava kehityssuunnan kääntämiseen.

– Nuorten työttömyyden pitkittyminen on jäänyt Suomessa liian vähälle huomiolle. Pääministeri todisteli aamulla YLE:n ykkösaamussa, että hallitukselta ei puutu rohkeutta. Nyt sitä rohkeutta tarvittaisiin kipeästi nuorisotyöttömyyden torjuntaan. Kehotan niin maan hallitusta, kuntia kuin myös työnantaja- kuin työntekijäjärjestöjä mukaan nuorisotyötalkoisiin.

Urpilainen esittää nuorten työttömyyden torjuntaan tukipakettia ensi vuoden budjettiin.
– Syksyn budjettikäsittelyn yhteydessä nuorisotyöttömyyden torjuntaan olisi kohdennettava laaja tukipaketti, jolla varmistettaisiin työttömille nuorille työ-, opiskelu- tai työharjoittelupaikka.

– Tukipaketti voitaisiin rakentaa niin, että kunnille kohdennettaisiin työvoimahallinnon kautta lisävaroja nuorten työllistämiseen erillisen nuorisorahan muodossa, jonka käytölle sovittaisiin nykyistä alhaisempi omavastuuosuus. Kunnat voisivat hakea nuorisorahaa paikallisesti tehokkaimmille keinoille nuorten auttamiseen. Käytännössä tämä voisi tarkoittaa esimerkiksi työllistämistoimia, lisärahoitusta työpajatoimintaan tai ammatillista täydennyskoulutusta. Kunnat voisivat kohdentaa näitä rahoja myös kolmannen sektorin tukityöllistämiseen.

Urpilaisen mukaan kuntien tulisi huolehtia myös nuorille miehille sopivien työ- ja harjoittelupaikkojen tarjoamisesta.
– Pitkittyneet työttömyysjaksot ovat lähes kaksi kertaa yleisempiä nuorilla miehillä kuin nuorilla naisilla.

SDP kampanjoi syyskuun kahtena ensimmäisenä viikonloppuna maanlaajuisesti nuorisotyöttömyyttä vastaan. Urpilainen esitti ajatuksensa Helsingin tilaisuudessa Lauttasaari-päivillä.