SDP esittää keskusteluja Kreikka-tuesta

SDP edellyttää, että pankit ja sijoittajat, jotka ovat tehneet Kreikka-papereilla huomattavia voittoja, osallistuvat kriisin hoitoon. Samoin on välttämättömätöntä rahoitusjärjestelmän perusteellinen muutos.

SDP esittää hallitukselle pikaisia keskusteluja Kreikka-tuesta. Hallituksen esittämä 1,6 miljardin euron tukipaketti ei nykytiedoin takaa rahoituskriisin rauhoittumista ja siihen sisältyvät riskit ovat poikkeuksellisen mittavia. Hallituksen esittämä lainajärjestely siirtäisi vastuut eurooppalaisille veronmaksajille, myös suomalaisille.

Esitetty tukipaketti jättäisi riskisijoituksia tehneet pankit ja sijoittajat täysin ilman omaa vastuuta. Käytännössä kyseessä vaikuttaakin olevan ei tukipaketti Kreikalle vaan tukipaketti Kreikkaa lainottaneiden pelastamiseksi. On olemassa merkittävä riski, että lisälainoitus ei estä kriisin jatkumista mutta johtaa pääomamenetyksiin Kreikan valtion velkojen mahdollisessa uudelleenjärjestelyssä.

Samoin SDP pitää välttämättömänä rahoitusjärjestelmän perusteellista muutosta, jotta jatkossa nyt nähdyt kriisit ja niiden maksattaminen veronmaksajilla voidaan estää. SDP edellyttää, että Suomen hallitus ryhtyy ajamaan rahoitusmarkkinaveroa ja muita järjestelyjä, joilla pankit ja muut sijoittavat keräävät etukäteen puskuria aiheuttamiensa tappioiden kattamiseen.

Sosialidemokraattinen eduskuntaryhmä ottaa kantaa Kreikka-tukipakettiin hallituksen kanssa käytyjen neuvottelujen jälkeen ylimääräisessä ryhmäkokouksessa ensi tiistaina.