SDP esittää asumisneuvonnan laajentamista – asunnottomuutta tulee ehkäistä monilla toisiaan tukevilla tavoilla

Riitta Myller

– Asunnottomuuden taustalla on monta tekijää ja niihin kaikkiin tullee pyrkiä puuttumaan pitkäjänteisesti ja sinnikkäästi, tiivistää SDP:n asuntopoliittisen työryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja Riitta Myller. Suomessa asunnottomuutta on saatu vähennettyä ja samaa hyvää työtä tulee jatkaa.

– Asumisneuvonnolla  on saatu hyviä tuloksia kun ongelmiin puututaan ennen kuin ihminen on  tilanteessa jossa asunto syystä tai toisesta on menossa alta. Asumisneuvontatoimintaa tulisikin laajentaa yhä useampiin kuntiin ja sen resurssit turvata. SDP:n ympäristövaliokuntaryhmä on esittänyt lisäresursseja asumisneuvontaan.

-SDP:n vahva linja hintasäännellyn vuokra-asuntotuotannon voimakkaasta lisäämisestä on paras lääke asunnottomuuden ehkäisyyn.  Asumiskustannukset ovat nousseet hälyyttävästi ja etenkin vuokrien nousu kasvukeskuksissa on ollut kovaa. Kohtuuhintaisia vuokra-asuntoja, eli asuntoja, joihin ihmisillä on varaa, ei ole riittävästi. Moni maksaa ylisuurta vuokraa ja tekee vaikka kahta työtä kulut kattaakseen. Asumisen ongelmien korjaaminen vaatii saumatonta yhteistyötä valtion ja kuntien välillä. Perusta on siinä, että kunnat varaavat  riittävästi kohtuuhintaisia tontteja hintasäännellyille vuokra-asunnoille.

-Valtion asuntorakentamisen tuet on ohjattava niille toimijoille, jotka rakentavat aidosti ja pysyvästi edullisia vuokra-asuntoja. Jos valtion tukien jälkeen asunnon lähtövuokra on sama kuin vapailla markkinoilla, ei valtion tuki mene oikeaan osoitteeseen eli asukkaan hyödyksi, toteaa Myller.

Asunnottomien yötä vietetään 17.10 ympäri Suomea.