SDP Eloranta: Turun tunnin juna nytkähti odotetusti eteenpäin

Valtio ja kunnat ovat päässeet sopuun hankeyhtiöiden perustamisesta, sekä osapuolten rahoitusosuuksista koskien ratahankkeita, joihin kuuluu myös suunnitelma niin sanotusta Turun tunnin junasta. Näin ollen edellytykset myös EU-rahoituksen hakemiselle ovat nyt olemassa. Näin tullaankin tekemään, ja hankkeelle tullaan hakemaan CEF-rahoitusta EU:lta. Hankeyhtiöiden tehtävänä olisi rahoittaa hanketta rakentamisvaiheeseen asti.

– Olen iloinen, että hanke nyt odotetusti etenee. Nopea junayhteys Turkuun ja Helsingin välillä helpottaa työssäkäyntiä molemmilla alueilla sekä lisää työvoiman liikkuvuutta. Raideliikenne on myös ympäristöystävällisempi liikkumiskeino verrattuna autoiluun. Näin pystymme vähentämään päästöjä ja työssäkäynnin ympäristökuormitusta tällä alueella, sanoo turkulainen kansanedustaja Eeva-Johanna Eloranta.

Turussa pitkään odotettu tunnin juna on osa hallituksen tulevaisuusinvestointeja, joilla edistetään hallituksen työllisyys- ja ilmastotavoitteita. Investointi tukee kasvua erityisesti Turussa ja Varsinais-Suomessa, mutta on hyödyksi koko maalle. Hanke myös liittää Suomen ja Turun osaksi eurooppalaista ydinverkkoa ja lisää mahdollisuutta myös kansainväliseen matkustamiseen muun muassa Tukholman ja Pietarin välillä.

– Tämä on tärkeä asia Turun seudulle, mutta myös koko maalle. Panostukset ekologisempaan ja parempaan tulevaisuuteen ovat äärimmäisen tärkeitä muuttuvassa ympäristössä. Pyrimme jättämään tuleville sukupolville paremman Suomen ja tämä on yksi niistä hankkeista, jotka sen mahdollistavat, iloitsee Eeva-Johanna Eloranta.