SDP antoi kolme sitoumusta

SDP:n puheenjohtaja Jutta Urpilainen esitti kansalaisille kolme sitoumusta SDP:n eduskuntaryhmän kesäkokouksessa maanantaina Tampereella.

– Mikäli SDP on seuraavassa hallituksessa, nostamme työllisyysmäärärahoja. Näin voimme toteuttaa nuorisotyöttömyyden nollatoleranssin ja auttaa pitkään työttömänä olleita. Kerromme myös, että jos SDP on seuraavassa hallituksessa, tulemme nostamaan pääomatuloveroa. Se on oikeudenmukaisuusteko. SDP sitoutuu lisäksi seuraavassa hallituksessa siihen, ettemme leikkaa työeläkkeitä. Se vahvistaa ihmisten turvallisuutta. Nämä kolme tulevaisuussitoumusta SDP antaa tänään suomalaisille. Ja teemme sen tosissamme.

”Ei tasaverolle”

Urpilaisen mukaan hallituksen energiaverouudistuksen saattaa muuttua mustaksi, jos sitä katsoo sosiaalisen oikeudenmukaisuuden näkökulmasta.

– Hallitus on siirtänyt verotusta kahdella tuhannella miljoonalla eurolla progressiivisesta tuloverotuksesta kulutusverojen suuntaan. Haluamme Suomeen verotuksen, joka tukee työllisyyttä, tasaa tuloeroja ja turvaa hyvinvointipalvelut, Urpilainen kuvasi SDP:n ”reilua ja oikeudenmukaista verolinjaa”.

– Olemme pitäneet veronmaksukykyyn kohdistuvaa verotustamme yhtenä hyvinvointivaltiomme kivijalkana. Se, että rikkaat maksavat enemmän veroja kuin pienituloiset, on suomalaisten laajasti tukema periaate.

– Nyt valtiovarainministeri Kataisen johdolla on hallitus unohtanut tämän tärkeän periaatteen. Olemme siirtymässä kohti tasaverojärjestelmää. Valtion keräämä ansiotulovero on ainoa puhtaasti progressiivinen vero. Sen osuus kokonaisverokertymästä on noin 10 prosenttia – siis noin 90 prosenttia kerätään muilla kuin puhtaasti progressiivisilla veroilla. Tämä tarkoittaa sitä, että kaikista hyväosaisimmat hyötyvät ja heikoimmassa asemassa olevat ihmiset kärsivät.

– Hallituksen nyt esittämät kulutusverojen korotukset eivät nekään ota huomioon ihmisten maksukykyä. Energiaverouudistuksen 250 euron lisälasku on sama riippumatta tuloista, mikä tarkoittaa ongelmia pienituloisten perheiden toimeentulolle. Tästä syystä vaadimme eduskunnalle selvitystä budjetin energiaverouudistuksen tulonjakovaikutuksista. On erityisen mielenkiintoista, että hallituksen esityksessä hyvitetään energiaveronkorotukset maatalousyrittäjille.

– Olisi perusteltua keskustella erilaisista malleista hyvittää lisärasitus myös pienituloisille lapsiperheille ja eläkeläisille. 250 euron lisälaskun hyvitykseksi ei todellakaan riitä Kiviniemen hallituksen päätös perusvähennyksen nostamisesta, kun se tarkoittaa vain noin euroa kuukaudessa.

Urpilaisen mukaan budjetista puuttuvat oikeudenmukaisuustoimet, joilla suurituloiset olisivat osallistuneet laman laskun maksamiseen. Puheessaan SDP:n eduskuntaryhmälle Urpilainen listasi myös SDP:n oppositiopolitiikan onnistumisia, joihin kuuluvat mm. päivähoitomaksujen 0-maksuluokan säilyttäminen ja eläkeläisten verotuksen oikeudenmukaistamisen aikaistaminen.