Schulz demariryhmän ehdokas Euroopan parlamentin johtoon

Euroopan parlamentin Sosialistien ja demokraattien S&D-ryhmä on asettanut puheenjohtajansa, saksalaisen Martin Schulzin ehdokkaakseen parlamentin puhemieheksi parlamentin vuoteen 2014 kestävän vaalikauden loppupuoliskolle.

Ryhmän päätös oli yksimielinen. Parlamentin käytännön mukaan puhemiestä vaihdetaan vaalikauden puolivälissä.
Puhemiehenä on vuonna 2009 alkaneen kauden alusta toiminut puolalainen Jerzy Buzek. Parlamentin suurinta ryhmää, kokoomuslaisten Euroopan kansanpuolue EPP:tä edustava Buzek on ensimmäinen entisestä itäblokin maasta tuleva puhemies.

Martin Schulz vieraili Suomessa viime huhtikuussa SDP:n europarlamenttiryhmän ja puolueen kutsusta.