Satu Taavitsainen: Järjestöt ovat unohdettu voimavara työllistämisessä

Satu Taavitsainen

SDP:n kansanedustaja Satu Taavitsainen vaatii valtiolta asennemuutosta ja palkkatukirahoitusta työttömien työllistämiseksi järjestöihin. Taavitsaisen mukaan varsinkin nuorille ja pitkäaikaistyöttömille järjestöissä työskentely antaa mahdollisuuksia palata takaisin työelämään.

– Järjestöissä tehtävä työ on arvokasta ja niiden työllistämistoimintaan sisältyy ihmisen kokonaisvaltaista tukemista, hänen hyvinvointiaan ja tarpeitaan kunnioittaen.

– Suomessa järjestöt luovat osallisuutta ja kasvattavat kansalaistaitoja. Ne kykenevät yhdistämään oman toimintansa ja työllistämisen koko yhteiskuntaa palvelevaksi hyväksi. Järjestöissä on olemassa paljon organisointikykyä ja valmiuksia viedä läpi vaativiakin projekteja tuloksekkaasti. Työllistämisessä järjestöt ovat alikäytetty voimavara, Taavitsainen toteaa.

Taavitsaisen mukaan tehokkaan toiminnan esteenä on puutteellisten resurssien lisäksi myös liiallinen byrokratia, joka on monessa järjestössä koettu mielekkään työllistämisen esteeksi.

– Palkkatukisääntöjä tulee helpottaa ja palkkatuen pitkäkestoisuutta edistää. Lisäksi on tarpeen selkiyttää kriteereitä, joilla vammaisten palkkatuen voisi myöntää pysyvästi, Taavitsainen sanoo.