Sanna Marin: Keihin Kokoomus nyrkkeilyhanskojaan käyttää?

SDP:n varapuheenjohtaja Sanna Marin ihmettelee elinkeinoministeri Jan Vapaavuoren ulostuloa indeksitarkistusten jäädyttämisestä. Vapaavuori esitti lauantaina Aamulehden haastattelussa, että säästöjä pitäisi hakea ensisijaisesti jäädyttämällä eläkkeiden ja muiden tulonsiirtojen indeksitarkistukset vuosiksi 2016–2019.

– Eikö Kokoomus ole oppinut mitään 1990-luvun lamavuosista. Talouden ongelmat eivät ratkea pienituloisia kurittamalla tai tekemällä lyhytnäköisiä ja väärin kohdennettuja leikkauksia. Eläkkeiden ja muiden tulonsiirtojen indeksijäädytykset heikentäisivät entisestään kotimaista kysyntää, ostovoimaa ja näin myös työllisyyttä. Viime kevään kehysriihessä tehdyt indeksijäädytykset olivat virhe, eikä samalla tiellä tule jatkaa, Marin toteaa.

Myös maatalousministeri Petteri Orpo (kok) on esittänyt rajuja menoleikkauksia lääkkeeksi Suomen talouden korjaamiseksi. Orpo kertoi näkemyksistään viime viikolla Aamulehdessä.

– Maailman johtavat talousasiantuntijat ovat todenneet, ettei tiukka talouskuri ole auttanut Eurooppaa talouskriisissä vaan päinvastoin pahentanut ongelmaa ja heikentänyt kasvua. Nyt tarvitaan järkeviä, kasvua ja työllisyyttä tukevia investointeja. Kokoomuksella on väärät lääkkeet, väärä kohde ja virheellinen ajoitus. Pieni- ja keskituloiset eivät ole syyllisiä taloustilanteeseen, eikä kasvua saada aikaan kotimaista ostovoimaa heikentämällä, Marin kommentoi.

Pääministeri Alexander Stubb (kok) puolestaan kommentoi Orpon ja valtiovarainministeri Antti Rinteen (sd) julkisuudessa käymää talouskeskustelua, toteamalla, että Kokoomus on nyt laittanut nyrkkeilyhanskat käteen.

– Ulostuloistaan päätellen Kokoomus todella näyttää vaihtaneen hallituksen työrukkaset nyrkkeilyhanskoihin, joita se aikoo käyttää eläkeläisten ja muiden pienituloisten lyömiseen, Marin sanoo.