Salonen vetoaa pääministeriin: säästäkää neuvolat

Kristiina Salonen

Kansanedustaja Kristiina Salonen esittää pääministerille vakavan vetoomuksen, ettei neuvolapalveluita ulotettaisi pakkoyhtiöittämisen piiriin.

–        Säästäkää neuvolat. Se on suomalaislasten tasa-arvon perusta. Kouluterveydenhuolto on jo poistettu soten markkinamallista. Nyt pois on saatava vielä neuvolat. Vetoan, pääministeri, että muutatte linjaanne, vielä tämän ehtii tehdä. Miksi tuhota se osa sote-palveluista, mikä toimii erinomaisesti jo nykyisellään, varoittaa Salonen.

Salonen kertoo ihmetelleensä jo vuosi sitten eduskunnan kyselytunnilla, mitä lisäarvoa yhtiöittämisellä on esimerkiksi neuvolatoiminnalle. Pääministerin silloisen vastauksen mukaan on aivan sama, mitä terveydenhoitoalan ammattilaisen palkkanauhassa lukee palkanmaksajan kohdassa. Onko todella niin, että mahdollinen yhtiöittäminen ei muuta kuin kyltin katolta muotoon Neuvola Oy, kysyy Salonen.

–        Nyt ymmärrän, miksi ministeri Rehulan oli vaikea torstain kyselytunnilla sanoa, ettei yhtiöittäminen koske neuvoloita. Ensin on nähtävästi käännettävä pääministerin pää tässä asiassa, toteaa Salonen.

Salonen huomauttaa, että myös asiantuntijat, kuten THL, ovat vedonneet hallitukseen, jotta neuvolat jätettäisiin yhtiöittämisen ulkopuolelle.

–        Itse vauva-arkea eläessäni olen enemmän kuin kiitollinen neuvolasta saamastani tuesta. Paremmin toimivaa julkista terveyspalvelua en ole kohdannut. Jos kaikki sosiaali- ja terveyspalvelumme toimisivat kuten neuvola, tarvittaisiinko edes koko sote-uudistusta? Tuskinpa, epäilee Salonen.

Lue Kristiina Salosen kirjoitus: Tarvitsemmeko todella Neuvola Oy:tä? http://kristiinasalonen.fi/tarvitsemmeko-todella-neuvola-oyta/