Salonen: Vanhuspalvelulaista vääriä luuloja

Kansanedustaja Kristiina Salonen (sd.) harmittelee, että eilisessä eduskunnan välikysymyskeskustelussa vilisi enemmän pelkoja ja vääriä luuloja tulevasta vanhuspalvelulaista kuin oikeaa tietoa. Laki on tulossa eduskunnan ja sosiaali- ja terveysvaliokunnan käsittelyyn myöhemmin syksyllä ja tämänpäiväisessä välikysymyskeskustelussa otettiin sen käsittelyyn varaslähtö.

– Tuleva vanhuspalvelulaki yhdenmukaistaa ikäihmisten hoivaa ja palvelua Suomessa. On hyvä, että jatkossa keskustelaan lain sisällöstä kokonaisuudessaan. Laki pitää sisällään säännöksiä muun muassa kunnan velvollisuuksista, iäkkään palvelutarpeista ja niihin vastaamisesta sekä palvelujen laadun varmistamisesta, Salonen kertoo.

Lain kokonaiskustannus on yhteensä 151 miljoonaa euroa vuodesta 2015. Valtionosuuksia maksetaan vanhuspalvelulakiin 54,3 prosenttia kun kuntien rahoitusosuus on 45,7 prosenttia. Esimerkiksi ensi vuodelle hallitus osoitti lain toimeenpanoon 10 miljoonan euron vuosittaisen lisäpanostuksen budjettiriihen neuvottelujen tuloksena.

– Yksi lain merkittävimmistä uudistuksista on määräajan asettaminen palvelujen järjestämisessä. Muut kuin kiireelliset palvelut on nimittäin järjestettävä ikäihmiselle viimeistään kolmen kuukauden kuluttua myönteisestä päätöksestä. Tämän lainkohdan täyttäminen vaatii kunnissa panostuksia vanhuspalveluihin, sanoo Salonen.

– Vanhuspalvelulain voimaantulo ei suinkaan tarkoita sitä, että koko kysymys vanhusten hoivasta ja palveluista olisi kertaheitolla ratkaistu. Kunnissa riittää vielä monta käytännön asiaa lain toteuttamisessa ratkaistavaksi. Tärkeintä kuitenkin on, että laki saadaan vihdoin aikaan, sillä lain avulla turvataan ikäihmisille yhtäläiset oikeudet laadukkaisiin palveluihin asuinpaikasta riippumatta. Olemme siis menossa koko ajan parempaan suuntaan, toteaa Salonen.

– Välikysymyskeskustelussa nostettiin esiin myös omaishoito. Omaishoidosta keskustelu on tärkeää. On kuitenkin muistettava, että omaishoidon kehittämissuunnitelmaa valmistelee parhaillaan asiaan vihkiytynyt työryhmä. Työryhmän valmistelutyö päättyy vuoden 2013 lopussa, minkä jälkeen julkaistaan kansallinen omaishoidon kehittämisohjelma tällä ja seuraavalla hallituskaudella toteutettavine tavoitteineen ja toimenpiteineen. Tavoitteenamme on kuitenkin parantaa omaishoitajien asemaa ja yhdenmukaistaa heidän oikeuksiaan koko Suomessa, huomauttaa Salonen.