Salonen: Työttömyysturvan 300 euron suojaosuuden ongelmat korjattu

Kansanedustaja Kristiina Salonen (sd.) on tyytyväinen siihen, että sosiaali- ja terveysministeriö on täsmentämässä ohjeistustaan työttömyyskassoille koskien vuoden alussa voimaan tullutta 300 euron työttömyysturvan suojaosuutta. Tämä käy ilmi sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikon (kok.) vastauksesta Salosen kirjalliseen kysymykseen.

– Vuoden alusta asti työtön on voinut tienata 300 euroa kuukaudessa menettämättä työttömyysetuuttaan. Ilmassa on kuitenkin ollut paljon epätietoisuutta siitä, minkälaisessa työssä työttömyysturvan suojaosuutta voi hyödyntää. Sen vuoksi tein asiasta hallitukselle kirjallisen kysymyksen. Esillä on ollut muun muassa mainostenjakotyötä tekevän henkilön saama kielteinen työttömyysturvapäätös sen vuoksi, ettei hänen työnsä työaikaa ollut mahdollista valvoa. Tämä päätös on nyt todettu virheelliseksi ja asia on korjattu työttömyysturvan muutoksenhakulautakunnassa, sanoo Salonen.

Sosiaali- ja terveysministeriö on nyt Salosen kirjallisen kysymyksen myötä täsmentämässä suojaosuutta koskevaa ohjeistustaan. Ohjeistuksen mukaan työajan valvonta ei ole oleellista silloin kun työn vähäisyys on muutenkin selvää. Näin on esimerkiksi juuri lehden- ja mainostenjakotyössä.

– Olen erittäin tyytyväinen, että asia on edennyt ministeriössä näin nopeasti. Suojaosan tulisi lähtökohtaisesti olla voimassa aina, kun henkilö vastaanottaa työtä, josta tienaa alle 300 euroa ja jonka osa-aikaisuuden voi osoittaa muutenkin kuin työajan valvonnalla. Ohjeistuksen täsmentäminen on tarpeellista, mutta edelleen on seurattava tarkalla silmällä myös sitä, kuinka suojaosuus käytännössä toteutuu ihmisten arjessa, huomauttaa Salonen.