Salonen: Telakan alueen kauppa hieno työvoitto Raumalle

Raumalainen kansanedustaja Kristiina Salonen (sd.) kuvailee Rauman kaupungin ja STX:n sopimusta telakka-alueen kaupasta hienoksi työvoitoksi. Rauman kaupunki tiedotti asiasta tänään. Kaupan myötä STX:n Rauman telakan maa-alue, rakennukset, rakennelmat ja irtaimisto siirtyvät kaupungin omistukseen.

– Tämän tärkeän sopimuksen eteen on paiskittu paljon töitä monella rintamalla. Esimerkiksi kaupunginjohtaja on ollut jatkuvasti hyvin aktiivinen ja laittanut itsensä täysin likoon useita kuukausia kestäneiden neuvottelujen aikana, iloitsee Salonen.

Kauppa mahdollistaa esimerkiksi uuden yrityspuiston perustamisen telakan alueelle. Työtä yritystoiminnan ja uusien työpaikkojen saamiseksi Raumalle on Salosen mukaan nyt jatkettava entistä kovemmin.

– Tarkoituksena on tehdä yhteistyötä STX:n kanssa, sillä Raumalla on edelleen paljon telakalle alihankintoja tekeviä yrityksiä, joiden jatkolle yhteistyön jatkuminen telakan kanssa on erittäin merkittävää. Kaupan yhteydessä onkin solmittu parivuotinen yhteistyösopimus telakan alueen kehittämisestä.  Lisäksi alueella jo toimivilla yrityksillä on nyt mahdollisuus laajentaa toimintaansa telakan alueelle.  Tärkeintä on, että Raumalla oleva vahva meriteollisuuden osaaminen saadaan jatkossakin käyttöön, toteaa Salonen.

– Ensimmäinen askel on kaupan myötä otettu, mutta polku on vielä pitkä maaliin asti kuljettavaksi. Olkoon tämä kuitenkin merkkinä siitä, että monet ihmiset tekevät paljon työtä sen eteen, että Raumalla ja raumalaisilla on jatkossakin työtä ja hyvinvointia.