Salonen: Suomalainen telakkateollisuus viimein pois myrskynsilmästä

Kansanedustaja Kristiina Salonen (sd.) pitää tämänpäiväistä uutista valtion halukkuudesta neuvotella STX:n Turun telakkatoiminnan ostamisesta järjen voittona ja luovan tulevaisuudentoivoa suomalaiselle telakkateollisuudelle. Suomen valtio on löytänyt teolliseksi partnerikseen Meyer Werftin, jonka kanssa harkitaan telakkatoimintojen ostamista.

– Viimein ymmärretään, että valtiota tarvitaan yhä vahvana teollisuuspolitiikkaa edistävänä toimijana tässä globaalin kilpailun maailmassakin. Olen itse vaatinut valtiota ottamaan selkeän roolin telakkateollisuuden turvaamisessa useaan otteeseen parin viime vuoden ajan. Kilpailukykyisellä telakalla on työllisyyteen huikeat kerrannaisvaikutukset alueella. On muistettava, että telakkateollisuus on koko meriklusterin sydän. Lisäksi Suomen huoltovarmuuden kannalta on välttämätöntä, että Suomessa on jatkossakin telakkateollisuutta. Tämä uutinen on nyt vihdoinkin positiivinen merkki suomalaiselle telakkateollisuudelle, jonka monet ovat jo ehtineet tuomita auringonlaskun alaksi, sanoo Salonen.

Salonen huomauttaa samalla, että uutta draivia vientiteollisuudelle on luvassa myös hallituksen päätöksellä helpottaa vientikauppojen rahoitusta. Hallitus esittää Finnveran viennin rahoitusvaltuuksien korottamista merkittävästi kolmesta miljardista eurosta seitsemään miljardiin euroon. Tarkoituksena on edistää suomalaisten pääomatavaravientiä harjoittavien yritysten rahoituksen kilpailukykyä ja parantaa niiden mahdollisuuksia saada vientihankkeita.

– Finnveran vientiluotot ovat tehneet hyvin kauppansa ja nyt valtuuksia lisätään. Toivottavasti viime aikojen myönteiset investointiuutiset saavat tämän päätöksen myötä pian jatkoa. Vaikuttaa siltä, että kotimaisessa vientiteollisuudessa alkaa kokonaisuudessaan näkyä valoa tunnelin päässä, Salonen toteaa.