Salonen: STX:n harkittava Rauman telakan myymistä

Raumalainen kansanedustaja Kristiina Salonen (sd.) on äärimmäisen pettynyt STX Finlandin päätökseen lopettaa Rauman telakan toiminta. Tämä merkitsee yhteensä noin 700 työpaikan vähenemistä niin STX:n Rauman kuin Turun telakoillakin.

– Eniten surettaa telakan osaavan työvoiman puolesta. Raumalla on pitkä historia laivanrakennuksessa ja toimivat puitteet. Jos telakka nyt ajetaan alas, hukataan valtavat määrä tietotaitoa ja osaamista. Näin ei saa tapahtua. On taisteltava kaikin keinoin sen puolesta, että telakan toiminta jatkuu Raumalla tulevaisuudessakin, esimerkiksi uuden telakkayhtiön avulla.

Salosen mukaan Rauman telakka on aina ollut kustannustehokas ja tilausten suhteen on pysytty aikataulussa. Myös uusista alustilauksista on neuvoteltu aivan viime aikoina. Vaikka STX luopuu telakasta, sillä on valmiiksi toimiva konsepti, jota voisi hyödyntää mahdollisessa uudessa telakkayhtiössä.

– Nyt on kysyttävä, olisiko STX valmis myymään Rauman telakan. Silloin Suomen valtio voisi toimia osaomistajana uudessa telakkayhtiössä.  Vaikka valtio omistaisi telakasta vain pienen osan, se toisi aloittavalla yhtiölle uskottavuutta ja houkuttelisi muita omistajaehdokkaita. Valtion rooli olisi merkittävä, ja siksi mahdollista mukanaoloa on nyt tarkkaan pohdittava.