Salonen Perussuomalaisille: Haluatteko tukea telakoita vai ette?

Kansanedustaja Kristiina Salonen (sd) ihmettelee Perussuomalaisten kritiikkiä yrityksille maksettavia valtiontukia kohtaan.

– On kummallista, että ensin valtiolta vaaditaan tukea telakkateollisuudelle ja sen perään luetellaan istuntosalissa tarpeettomia yritystukia. Luulin, että Perussuomalaiset haluavat olla mukana kansallisesti tärkeässä hankkeessa telakkateollisuuden pelastamiseksi, toteaa Salonen.

Salonen huomauttaa, että viime aikoina on tehty paljon töitä, jotta suomalaisten telakoiden tulevaisuus voidaan turvata.

– STX:n tämänviikkoinen päätös lopettaa Rauman telakka sai Perussuomalaiset nostamaan esille valtion viime talven päätöksen olla lainoittamatta STX:ää. Heidän mukaansa valtion olisi tuolloin pitänyt myöntää laina STX:lle, vaikka Perussuomalaiset varsin hyvin tietävät, että valtiolla ei lain mukaan ollut mahdollisuutta tukea STX:ää enää enempää risteilijätilausten saamiseksi Suomeen.

Tällä viikolla Perussuomalaisten eduskuntaryhmän puheenjohtaja Pirkko Ruohonen-Lerner kuitenkin moitti valtion ensi vuoden budjetin lähetekeskustelussa tehottomia yritystukia.

– Hämmästelen sitä, että nyt he arvostelevatkin yritystukijärjestelmää, jolla Suomessa tehtävää työtäkin tuetaan. Olisi hyvä tietää, onko Perussuomalaisilla kaksi linjaa, joista toinen kritisoi valtiontukia ja toinen taas vaatii sellaisia.