Salonen: Pariskunnat vihdoin tasa-arvoisessa asemassa makuuhuoneasioiden selvittelyssä

Isyyslain uudistaminen etenee eduskunnan käsittelyyn ensi syksynä. Kansanedustaja Kristiina Salonen (sd.) pitää lain ajanmukaistamista yhtenä merkittävimmistä perheoikeudellisista uudistuksista pitkään aikaan.

– Kauan odotettu isyyslaki tuodaan vihdoinkin eduskuntaan. On käsittämätöntä, ettei uudistusta ole tehty aiemmin. Vuodesta 1976 voimassa ollut isyyslaki on vanhempi kuin minä, ja minun elämäni aikana maailma on muuttunut melkoisesti, ihmettelee Salonen.

Suurin muutos isyyslain uudistuksessa koskee isyyden tunnustamismenettelyä selkeissä tapauksissa, kuten esimerkiksi silloin kun lapsen tulevat vanhemmat asuvat avoliitossa. Isyys olisi mahdollista tunnustaa jo neuvolassa ennen lapsen syntymää.

– Monesta avoparista on tuntunut melko tungettelevalta, että isyyden tunnustamiselle on varattu erillinen tapaaminen, jossa on yksityiskohtaisesti kyselty lapsen alulle saattamisesta. Avioliitossa elävillä ei tällaista menettelyä ole ollut. On tärkeää, että erilaisissa liitoissa elävät ovat nyt tasa-arvoisessa asemassa tämän asian suhteen, etenkin kun avioliiton ulkopuolella syntyy jo yli 40 % lapsista, Salonen painottaa.

Salonen muistuttaa, että isyyden tunnustamisella turvataan lähtökohtaisesti lapsen oikeudet vanhempaan, elatukseen ja huoltoon sekä perintöön, eli tunnustaminen itsessään on kuitenkin tärkeä asia.

Esityksessä myös luovuttaisiin äidin oikeudesta vastustaa lapsen isän selvittämistä.

– Lapsen oikeutta tietää biologiset vanhempansa vahvistetaan sillä, että äidillä ei ole enää oikeutta kieltää isyyden selvittämistä. Tämä edistää myös vanhempien tasa-arvoa. Rajatuissa tilanteissa isyyden selvittämisen keskeyttämistä voi vaatia kuitenkin äidin sijaan lastenvalvoja, sanoo Salonen.

Lisäksi hyväksyttiin lausuma liittyen naisparille syntyvän lapsen oikeusturvaan.  Lausuman mukaan lainsäädäntöön laadittaisin säännökset siitä, kuinka lapsen juridinen suhde molempiin vanhempiinsa voidaan vahvistaa.

Asiaa koskeva hallituksen esitys laaditaan valmiiksi tämän vuoden loppuun mennessä, ja tavoitteena on, että eduskunta hyväksyy sen tämän vaalikauden aikana.