Salonen: Kaikilla oltava oikeus kotivakuutukseen!

Suomessa vakuutusyhtiöt eivät myönnä kaikille maksuhäiriömerkintäisille henkilöille kotivakuutusta. Vuokranantajat kuitenkin pääsääntöisesti vaativat kotivakuutuksen vuokrasopimuksen solmimisen ehdoksi. Koska kaikille maksuhäiriömerkintäisille ihmisille ei myönnetä kotivakuutusta, ei kaikilla ole tasapuolisia mahdollisuuksia saada vuokra-asuntoa.

– On ymmärrettävää, että maksuhäiriömerkinnällä on seurauksia. Kotivakuutuksen osalta ne voisivat kuitenkin olla maksun suorittaminen etukäteen, takaajan hankkiminen vakuutukselle tai jokin vastaava toimenpide vakuutuksen saamattomuuden sijaan. Koti on ihmisen tärkein kiinnepiste. On väärin, että kaikilla ei ole siihen mahdollisuutta vallitsevien käytäntöjen vuoksi, sanoo Salonen.

Hankaluudet asunnon hankkimisessa saattavat pahimmassa tapauksessa johtaa asunnottomuuteen. Suomessa on tällä hetkellä jopa 8 000 asunnotonta ja varsinkin perheiden asunnottomuus on ollut kasvussa. Asunnottomuus saattaa helposti johtaa syrjäytymiskierteeseen, koska esimerkiksi työn saaminen ilman asuntoa on hankalaa.

– Suomessa on lakien avulla taattu kaikille auton omistajille oikeus liikennevakuutukseen. Samalla tavalla kaikille tulee taata oikeus kotivakuutukseen, vaatii Salonen.

– Kotivakuutus on sekä vuokralaisen että vuokranantajan oikeuksien kannalta tarpeellinen. Nyt selvitän hallitukselta syyt nykyiseen tilanteeseen ja ryhdyn niiden pohjalta tarvittaviin toimenpiteisiin, summaa edustaja Salonen.