Salonen: Hallitus hakee säästönsä lapsilta

– Moni lapsiperhe on tosi tiukoilla taloutensa kanssa joka kuukausi. Nyt kaavaillut päivähoitomaksujen korotukset koskettavat ihan tavallisia lapsiperheitä, kansanedustaja ja Sdp:n eduskuntaryhmän 2. varapuheenjohtaja Kristiina Salonen murehtii.

Keväällä tuhannet osoittivat mieltään hallitusohjelman linjauksesta kasvattaa päivähoidon ryhmäkokoja lisäämällä lapsimäärää per hoitaja. Suomalaiset halusivat jo tuolloin antaa hallitukselle vahvan viestin siitä, että lapsien kustannuksella säästäminen tulee lopulta paljon kalliimmaksi. Siitä huolimatta valtiovarainministeri Stubb (kok.) linjaa budjettiesityksessään uusista säästöistä, jotka kohdistuvat juuri lapsiperheisiin.

– Ensi vuodeksi suunnitellaan lisäksi indeksijäädytyksiä, jotka koskevat mm. kotihoidon- ja elatustukia. Näiden lisäksi kaavaillaan lapsilisän indeksisidonnaisuuden poistamista kokonaan. Hallitus arvottaa näin lapsilisän ikäänkuin se olisi kaikille perheille vain säästöautomaatti lapsen ajokorttia varten. Nyt on unohdettu, että osalle perheistä lapsilisä tulee tarpeeseen, ja sillä maksetaan lasten harrastuksia tai ostetaan maitoa, Salonen jatkaa.

– Kaikki tutkimukset osoittavat, että pitkittyneet taloudelliset vaikeudet lapsiperheissä heijastuvat ikävällä tavalla juuri lasten hyvinvointiin. Työttömyyden kasvaessa Suomessa lapsiperheet siis tarvitsevat heihin kohdistuneiden säästöjen sijaan tukea ja apua. Lapset ovat julma säästämisen kohde, toteaa Salonen.