Salonen: Gallupit pakottavat hallituksen linjanmuutokseen

Kristiina Salonen

Viimeisimmät gallupit kertovat karua kieltään hallituspuolueiden kannatuksesta. Hallituspuolueiden kannatus laskee laskemistaan.

– Pistääkin miettimään, kuinka paljon porvarihallituksen kannatuksen on vielä laskettava, että se myöntää linjansa olevan virheellinen, kysyy kansanedustaja, SDP:n eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Kristiina Salonen.

Gallupit osoittavat selkeästi, etteivät keskustaa, kokoomusta ja perussuomalaisia äänestäneet antaneet mandaattia hallituksen nyt harjoittamalle linjalle.

– Kansalaiset tulevat kertomaan vakavasta huolestaan, mihin suuntaan yhteiskunta on menossa hallituksen linjausten takia. Pakkolait ja yleisen ilmapiirin epävarmuus huolettavat laajasti kansalaisia. Moni kokee turvattomuutta. Suurin syy on jatkuvien negatiivisten päätösten tulva, joka saa kyseenalaistamaan oman ja perheen tulevaisuuden, kertoo Salonen.

Maakuntien keskustaa äänestäneet palkansaajat ovat pettyneet huomatessaan, että hallitus haluaa leikata rajusti palkkoja ja heikentää työehtoja. Perussuomalaiset ovat taas kokonaan unohtaneet saaneensa äänensä puhumalla pienituloisen väestön puolesta. Moni perussuomalaisia äänestänyt ei tunnista puoluetta samaksi puolueeksi kuin vaalien alla.

Kokoomus on hylännyt kaikki sivistykseen liittyvät arvonsa varhaiskasvatukseen ja koulutukseen suunnatuilla rajuilla säästöillä. Hallituksen linja heikentää talouskasvun ja osaamisen edellytyksiä ja on erittäin tuhoisaa lasten ja nuorten tulevaisuuden kannalta. Vakavin epäkohta hallituksen linjassa on, että se lisää kansalaisten eriarvoisuutta.

Jättikorotukset päivähoitomaksuihin tekevät ison loven keskituloisen perheen kukkaroon ja pakottavat koulutetut naiset jäämään kotiin. Vuoden alussa voimaan tulleet verojen ja muiden maksujen korotukset kuristavat jo ennestään perheiden taloutta.

– Paljon ja sairastavat sekä pienituloiset, esimerkiksi eläkeläiset, ovat maakunnissa kauhuissaan. Heihin kohdistuu merkittävä osa korotuksista, jotka pitäisi pystyä hoitamaan samoista tuloista kuin ennenkin. Samanlainen tilanne on monella työssäkäyvällä lapsiperheellä. Valtion talouden tasapainottaminen ei voi yksin olla heidän harteillaan, jotka nykyisinkin ovat juuri ja juuri tulleet toimeen omillaan, sanoo Kristiina Salonen.

Hallituksen linjalle on vaihtoehto, joka on oikeudenmukaisempi. SDP:n vaihtoehtobudjetin esityksillä talous saadaan kasvuun ja työpaikkoja syntymään ilman kohtuuttomia menetyksiä yksittäisen kansalaisille tai perheille.

– Hallituksella on mahdollisuus linjanmuutokseen jo nyt keväällä kehysriihen yhteydessä. Nyt olisi aika oikeudenmukaisuusteoille jo ihan yhteiskuntarauhankin nimissä, vaatii Salonen.