Salonen: 300 euron suojaosuudessa iso ongelma

Kansanedustaja Kristiina Salonen (sd.) on eilen jättänyt kirjallisen kysymyksen vuoden alusta voimaan tulleen työttömyysturvan 300 euron suojaosuuden toteutumisesta käytännössä. Suojaosuuden pitäisi mahdollistaa työttömän 300 euron tienestin kuukaudessa ilman, että hän menettää työttömyysetuuttaan. Finanssivalvonta kuitenkin ohjeistaa työttömyyskassoja tulkitsemaan lakia niin, ettei suojaosuus ole voimassa, jos työnantaja ei voi valvoa työaikaa.

– Finanssivalvonnan työttömyyskassoille antaman soveltamisohjeen mukaan oikeutta työttömyysetuuteen ei ole, jos työaikaa ei voi valvoa, vaikka kuukausittainen palkka jäisikin alle 300 euron. Tällainen tilanne tulee helposti eteen esimerkiksi lehden- ja mainostenjakotöissä tai erilaisia keikkatöitä tehdessä. Nämä ovat juuri niitä pieniäkin työmahdollisuuksia, joiden vastaanottamiseen lainmuutoksella haluttiin työttömiä kannustaa, sanoo Salonen.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kun työttömyyskassat tekevät päätöksiä siitä, onko henkilöllä oikeutta osa-aikatyötä tekevän työttömyysetuuteen eli soviteltuun päivärahaan, ensisijainen tarkasteltava asia on työaika, ei työstä saatu palkka. Työttömyyskassan pitäisi tietää, onko henkilön työaika alle 80 % alan enimmäistyöajasta ja voiko työaikaa valvoa.  Jos työaikaa ei ole mahdollista valvoa, ei pystytä myöskään toteamaan, täyttääkö henkilö sovitellun päivärahan vaatimukset. Sillä, tienaako henkilö alle 300 euroa kuukaudessa, ei ole ensisijaisesti merkitystä.

– Soveltamisohje on täysin ristiriidassa meidän kansanedustajien tarkoittaman tavoitteen kanssa. Tilanteeseen on saatava muutos. Nyt tuleekin selvittää, voiko Finanssivalvonnan ohjeistusta nykylain puitteissa muuttaa vai tarvitaanko lakimuutos. Suojaosuuden tulisi olla voimassa aina, kun henkilön tulot jäävät alle 300 euron.