Saara Karhu vaatii panostusta VR:n henkilöstöresursseihin

Kansanedustaja Saara Karhu (sd) on huolestunut VR:n liikenteenhoidosta ja henkilöstöresursseista.

Samaan aikaan kun liikenne takkuaa yhä suuremmassa määrin, on varahenkilöstöä vähennetty ja henkilöstöä uhkaavat laajat lomautukset. Karhu teki asiasta kirjallisen kysymyksen liikenneministeri Anu Vehviläiselle.

Karhu vaatii toimia varmistaa, että VR:n kaluston huoltotilanne olisi riittävä ja junat pysyisivät aikataulussa. Tämä vaatii myös lisäpanostuksia VR:n henkilöstöön. Nykytilanne syö henkilöstön työhyvinvointia kohtuuttomasti.

Karhu ihmettelee, miten ministeri Vehviläinen on ollut ”tietämätön” VR:n ongelmista ja korostaa sitä, että on ryhdyttävä pikaisesti konkreettisiin toimiin. Tilanne on matkustajille kohtuuton.

Karhun mukaan perusradanpidon rahoitusta on nostettava.

– Lisäksi työväen vähentäminen VR osakeyhtiössä ja radanpidossa on estettävä tilanteessa, jossa nykyisillä resursseilla ei selvitä edes yhtiön perustehtävästä, aikataulunmukaisesti hoidetusta rautatieliikenteestä, Karhu toteaa.

Saara Karhu on eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan varapuheenjohtaja.