Risteilijätilauksen menettäminen iso pettymys

Yhdysvaltalaisen varustamon päätös tilata risteilijä Ranskasta suomalaisen Turun telakan asemesta on iso pettymys. Se on myös valitettava takaisku suomalaiselle meriteollisuudelle. Erityisesti se on pettymys alan laajan suomalaisen yritysverkoston osaavalle työvoimalle, jonka tieto-taito jää nyt tältä osin hyödyntämättä.

On valitettavaa, että hallituksen keinot tilauksen varmistamiseksi loppuivat. Elinkeinoministeri Jan Vapaavuoren ilmoituksen mukaisesti hallituksen on nyt annettava eduskunnan talousvaliokunnalle täysi selvitys asiasta. Erityisesti on selvitettävä, mitä tukea ja mihin perustuen Ranskan valtio on osaomistamalle telakalleen antanut.

Valitettava päätös herättää toivottavasti hälytyskellot suomalaisen teollisuuden tilanteesta. Nyt tarvitaan voimakkaita toimenpiteitä, joilla parannetaan teollisuutemme toimintaedellytyksiä ja lisätään suomalaista työtä.

Suomen teollisen perustan murtuminen merkitsisi työpaikkojen vähenemisen ja verotulojen menettämisen lisäksi myös korkeaa osaamista vaativan suunnittelun ja tuotekehityksen siirtymistä teollisuuden mukana muualle. Teollisuuden rapautuessa näivettyisi vähitellen myös siihen suurelta osin kiinnittyvä palveluvienti.

Kilpailukykyisen ja menestyvän teollisuuden merkitys Suomelle on edelleen keskeinen. Teollisuuden toimintaedellytyksiä on vahvistettava uusien kasvualojen luomisen ohella.

Suomi on johtava asiantuntijamaa arktisen meriteollisuuden osalta. Arktisten alueiden kasvava merkitys luo paljon kasvumahdollisuuksia suomalaiselle osaamiselle. Tästä osaamisesta on pidettävä kiinni ja hyödynnettävä sen mahdollisuudet vahvistamalla meriteollisuuden toimintaedellytyksiä.