Evästeasetukset

Välttämättömät evästeet

Nämä evästeet ovat välttämättömiä sivujemme teknisen toiminnan kannalta, eikä niitä voi kytkeä pois päältä. Toiminnalliset evästeet ovat keskeisiä esimerkiksi sivujemme selaamisen ja sivujemme ominaisuuksien käyttämisen kannalta.

Analytiikka

Nämä evästeet keräävät ainoastaan anonyymia tietoa siitä, kuinka sivujamme käytetään. Analytiikkaevästeiden avulla pystymme mittaamaan ja analysoimaan sivujemme toimintaa. Käytämme näitä evästeitä esimerkiksi tietääksemme, mikä sivujemme sisällöistä on suosittua sekä varmistaaksemme, että kävijät löytävät heille merkitykselliset sisällöt. Kaikki kerätyt tiedot ovat tilastollista aineistoa, eikä niistä voi tunnistaa henkilöitä. Voit kuitenkin halutessasi poistaa näiden evästeiden käytön milloin tahansa.

Kohdistus- ja mainosevästeet

Kohdennamme mainontaamme, jotta voimme tavoittaa SDP:n politiikasta kiinnostuneista ihmisiä mahdollisimman hyvin. Voimme käyttää näitä evästeitä esimerkiksi sinulle kohdennetun mainonnan täsmällisyyden ja kiinnostavuuden parantamiseen. Evästeitä voidaan käyttää myös sivujemme sisällön tekemiseksi sinua kiinnostavammaksi. Tietojen kerääminen perustuu selaimesi tai laitteesi yksilölliseen tunnistamiseen. Voit halutessasi poistaa näiden evästeiden käytön milloin tahansa.

Risikko ja Eloranta: Erilaisten oppijoiden ääni kuuluviin – erilaisten oppijoiden tukiryhmä perustettu eduskuntaan

Ajankohtaista 16:37

Sivistysvaliokunnan puheenjohtaja, kansanedustaja Paula Risikko (kok) ja sivistysvaliokunnan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Eeva-Johanna Eloranta (sd.) ovat tänään 9.6. perustaneet eduskunnan erilaisten oppijoiden tukiryhmän eduskuntaan. He toimivat myös tukiryhmän puheenjohtajina.

– On tärkeää, että erilaiset oppimisvaikeudet tunnistetaan varhain ja tukea on tarjolla kaikissa elämän vaiheissa. Suomella ei ole varaa päästää ketään syrjäytymään oppimisvaikeuksien takia. Haluamme löytää oppimisvaikeuksiin ratkaisuja, joiden avulla ne tunnistetaan ja niihin tarjotaan tukea nykyistä paremmin niin, että jokainen erilainen oppija pystyy hyödyntämään omia vahvuuksiaan ja mahdollisuuksiaan, Risikko toteaa.

Suomessa noin 10 – 20 prosentilla väestöstä ilmenee erilaisia oppimisvaikeuksia. Oppimisvaikeudet ovat perinnöllisiä ja melko pysyviä. Ne ovat synnynnäisiä, neurobiologisia erityisvaikeuksia, jotka ilmenevät esimerkiksi tarkkaavuuden ja aktiivisuuden häiriöinä, odottamattoman suurina hankaluuksina lukemisen ja kirjoittamisen, matematiikan tai hahmottamisen taidoissa. Oppimisvaikeudet voivat vaikuttaa ihmisen elämään koko elämänkaaren aikana. Ne voivat olla juurisyynä jopa syrjäytymisen, mielenterveysongelmien, päihdeongelmien tai rikollisen käyttäytymisen kanssa.

Tällä hetkellä niin työelämässä, työnhakijoina kuin työvoiman ulkopuolellakin on suuri joukko aikuisia erilaisia oppijoita, jotka tarvitsevat yksilöllistä tukea oppimisvalmiuksiensa vahvistamiseen ja ohjausta erilaisten oppimista ja työssä suoriutumista helpottavien apuvälineiden käyttöön. Joillain aloilla oppimisvaikeuksia on yli 30 %:lla työntekijöistä.

– Oppimisvaikeudet ja muut oppimiseen liittyvät haasteet vaikuttavat lasten ja nuorten oppimiseen ja hyvinvointiin, mutta ne ovat ongelmana myös monille aikuisille. Monen aikuisen oppimisvaikeuksia ei ole koulu- ja opiskelupolun aikana virallisesti tunnistettu, eivätkä he ole siksi saaneet tarvitsemaansa tukea. On tärkeää, että myös aikuisille erilaisille oppijoille löydetään ratkaisuja niin oppimisvaikeuksien tunnistamiseen kuin niiden kanssa selviytymiseen ja tukeen mm. aikuiskoulutuksen avulla. Tällä on tärkeä merkitys sekä yksilön itsensä, mutta myös laajemmin, osaamistavoitteidemme saavuttamisen näkökulmasta, Eloranta korostaa.

Oppimisvaikeudet ovat melko pysyviä ominaisuuksia, mutta oikeanlaisen tuen avulla niihin löytyy hyviä kompensointikeinoja ja apuvälineitä. Siten ymmärrystä oppimisvaikeuksista ja vaikuttavia palveluita tulisi tarjota tarpeen mukaisesti läpi elämän.

– Riittävän tuen tarjoaminen oppimisvaikeuksiin varhaiskasvatuksessa, perusopetuksessa ja läpi koko koulutuspolun on tärkeää, jotta jokainen lapsi ja nuori pääsee näyttämään kykynsä ja vahvuutensa. Lisäksi tukea on tarjottava myös aikuisille. Eduskunnassa tänään perustettu erilaisten oppijoiden tukiryhmä tulee tekemään töitä sen puolesta, että jokainen oppija saa tarvitsemansa tuen voidakseen oppia ja elää hyvää elämää, Eloranta ja Risikko korostavat.