Rinteen avustajat valittu

Tulevan valtiovarainministerin Antti Rinteen avustajiksi valittiin eduskunta-asioista vastaavaksi erityisavustajaksi Sonja Kekkonen, mediasuhteista vastaavaksi erityisavustajaksi Paavali Kukkonen ja talouspoliittiseksi erityisavustajaksi Joonas Rahkola. Aiemmin puoluevaltuusto on valinnut Rinteen valtiosihteeriksi Raimo Luoman. Sosialidemokraattisen hallitusryhmän sihteerinä jatkaa erityisavustaja Jyrki Konola. SDP:n puoluehallitus valitsi henkilöt 5.6. aamulla pitämässään kokouksessa.

Sonja Kekkonen (s. 1984) on koulutukseltaan yhteiskuntatieteiden kandidaatti, pääaineenaan valtio-oppi. Kekkonen on työskennellyt muun muassa sosialidemokraattisen eduskuntaryhmän ryhmäavustajana, kansanedustaja Tuula Peltosen avustajana eduskunnassa sekä Suomen Unicefissa tiiminvetäjänä.

Kekkonen on myös SDP:n puoluehallituksen jäsen ja Viitasaaren kaupunginvaltuuston puheenjohtaja. Hän on toiminut kaupunginvaltuutettuna vuodesta 2009. Kekkonen on ollut ehdokkaana 2008 ja 2012 kunnallisvaalien lisäksi eduskuntavaaleissa Keski-Suomen vaalipiirissä vuoden 2011 vaaleissa.

Paavali Kukkonen (s. 1981) on koulutukseltaan valtiotieteiden ja filosofian ylioppilas. Hän siirtyy tehtävään Ammattiliitto Pron yhteiskuntasuhteiden asiantuntijan työstä. Kukkosen vastuulla Ammattiliitto Prossa olivat muun muassa liiton yhteiskunnallinen vaikuttaminen sekä mediasuhteet ja ulkoinen viestintä. Kukkonen on osaltaan vastannut myös Teollisuuden Palkansaajien viestinnästä ja yhteiskuntasuhteista. Aiemmin Kukkonen on toiminut muun muassa tiedottajana Ammattiliitto Prossa ja Toimihenkilöunionissa, toimittajana ja uutispäällikkönä Uutispäivä Demarissa sekä kansanedustaja Heli Paasion avustajana eduskunnassa.

Joonas Rahkola (s. 1984) on koulutukseltaan valtiotieteiden maisteri, pääaineenaan kansantaloustiede. Rahkola siirtyy tehtävään SAK:n ekonomistin työstä. SAK:ssa Rahkolan vastuulla ovat olleet edunvalvontaan, erityisesti sosiaaliturvaan, liittyvät laskelmat ja selvitykset, neuvottelutoimintaan ja kolmikantatyöhön osallistuminen sekä talouspoliittinen valmistelu.

Rahkola toimii nyt lukuisissa luottamustehtävissä, muun muassa työttömyysvakuutusrahaston hallituksen jäsenenä.