Rinne vaatii hallitusta luopumaan irtisanomissuojan heikennyksistä

1.9.2018

SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne vaatii Sipilän hallitusta luopumaan irtisanomissuojan heikennyksistä.

– Hallitus luopui jo kesällä nuorten työntekijöiden perusteettomista määräaikaisuuksista. Samaan tapaan hallituksen on luovuttava esityksestään, jolla se haluaa helpottaa työntekijöiden irtisanomista pienemmissä yrityksissä. Tämä on menneisyyden politiikkaa, jossa kuvitellaan, että työntekijöitä rankaisemalla yritysten tilanne paranisi. Hallituksen pitäisi herätä ja ymmärtää, että olemme kohta 2020-luvulla, Rinne sanoo.

Rinne huomauttaa, että viimeisen kolmen vuoden ajan suurin työmarkkinahäirikkö on ollut Sipilän hallitus.

– Kyllähän tämä kolmen ja puolen vuoden aika on ollut melkoista sekoilua ja sähläystä oikeistohallitukselta. Nyt olisi korkea aika lopettaa epävakauden ja epävarmuuden sekä ristiriitojen synnyttäminen työmarkkinoilla. Hyvä alku siihen olisi luopua älyttömästä ajatuksesta jakaa yritysten koon mukaan palkansaajat vuohiin ja lampaisiin työsuhdeturvan heikentämisen kautta.

Rinne esittää Sipilän hallitukselle konkreettisen vaihtoehdon.

– Hallitus voisi palkansaajan aseman heikentämisen sijaan lisätä julkista neuvontaa pienille yrityksille työelämän pelisääntöjen ja normien tulkinnassa. Se loisi huomattavasti paremman pohjan pienille yrityksille pärjätä rekrytointien epäonnistumisen varalta kuin työtä tekevän ihmisen turvan heikentäminen.