Rinne: Työttömien kurittaminen on virhe hallitukselta – SDP aikoo muuttaa aktiivimallin

Antti Rinne

SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne arvostelee Sipilän hallitusta ns. työttömien aktiivimallista. Rinne vaatii hallitusta lopettamaan työttömien rankaisemisen.

– Työttömien kurittamisen on loputtava. On käsittämätöntä, että hallitus rankaisee työttömyydestä työttömiä, joilla on jo valmiiksi vaikeaa. Tällainen politiikka on todella julmaa ja kylmää. Työttömät eivät ole syyllisiä vaan tilanteen uhreja. Sipilän hallitus jatkaa eriarvoistavaa politiikkaansa. Tähän tarvitaan muutos, Rinne sanoo.

Rinteen mukaan SDP tulee muuttamaan epäinhimillisen ja epäreilun mallin.

– Hallituspuolueet runnoivat työttömiä kurittavan lain läpi varoituksista huolimatta. Me emme hyväksy sitä, että työttömiä rangaistaan siitä, että työtä ei yksinkertaisesti ole. Siksi SDP tulee muuttamaan aktiivimallin, Rinne lupaa.

– Sipilän hallituksen surullista taivalta on jäljellä reilu vuosi, ellei hallitus kaadu omiin riitoihinsa. Tiedän, että pieni- ja keskituloisille palkansaajille ja työttömille vuosi lisää tällaista politiikkaa on pitkä aika, mutta parannusta on tulossa. SDP pitää siitä huolen.