Rinne: Talouskasvu ei edellytä tuloerojen kasvua

En voi sanoa yllättyneeni THL:n tutkimusprofessori Pasi Moision havainnoista tämän päivän Keskisuomalaisessa. SDP:n eduskunnan kautta teettämät omat laskelmat yhtyvät täysimääräisesti Moision havaintoihin: toteutuessaan hallituksen esitykset lisäisivät tuloeroja ja heikentäisivät perusturvaa.

Hallitusohjelman mukaisesti veronkevennykset kohdentuvat lähinnä hyvätuloisille. Satojen miljoonien leikkaukset kohdentuvat taas lähinnä niille, jotka eivät enää omalla työllään voi vaikuttaa toimeentuloonsa. Hankalassa tilanteessa ovat tämän takia varsinkin eläkeläiset. Verotuksen ja leikkausten epäoikeudenmukainen kohdentuminen on suurin tuloeroja kasvattava tekijä.

Hallitusohjelmaneuvotteluissa vaikutusarvioiden tekeminen laiminlyötiin täysin. Mikäli vaikutusarviot olisi tehty asianmukaisesti, monen hallituspuolueen edustajan olisi ollut vaikea äänestää hallituksen luottamuksen puolesta ensimmäisessä luottamusäänestyksessä.

SDP:n vaalien alla esittämä talouspoliittinen vaihtoehto nojaa puhtaiden leikkausten sijaan oikeudenmukaiseen sopeutukseen, rakennemuutoksiin sekä investointeihin. Sopeutus toteutetaan sekä menoleikkauksin että veronkorotuksin. SDP:n mallissa suurituloisten verotusta kiristämällä kerätään yhteensä 600 miljoonaa euroa. Rakennemuutokset ja investoinnit luovat talouskasvua sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä.

Oleellinen ero hallituksen vaihtoehdon ja SDP:n vaihtoehdon välillä on keinot talouskasvun luomiseen. SDP:n näkökulmasta talouskasvu ei edellytä tuloerojen kasvua. Hallituksen esityksissä tuloerojen kasvu on välttämättömyys. Toteutuessaan hallitusohjelma jakaa suomalaiset voittajiin ja häviäjiin.

Lisätietoja:

Timo Nevaranta