Rinne: Sukupuolten välinen palkkaero kutistettava 10 prosenttiin

SDP:n puheenjohtaja, valtiovarainministeri Antti Rinne vaatii samapalkkaisuusohjelmaan tehokkaampia keinoja ensi vaalikaudelle. Rinne puhui pyhäinpäivänä Demarinaisten liittokokouksessa Lappeenrannassa.

– Lokakuun lopussa naisten palkanmaksu tuli täyteen tältä vuodelta, mutta työt jatkuvat. Tämä siksi, että naisten euro on edelleen vähän yli 80 senttiä. Naiset menettävät perusteettomien palkkaerojen vuoksi keskimäärin työuransa aikana palkkasumman, jolla saisi omakotitalon Uudeltamaalta, Rinne totesi.

– Vuonna 2006 aloitetussa valtioneuvoston ja työmarkkinajärjestöjen samapalkkaisuusohjelmassa päätavoite on ollut kaventaa miesten ja naisten välistä palkkaeroa noin 20 prosentista 15 prosenttiin vuoteen 2015 mennessä. Tavoitteesta jäädään jälkeen, sillä palkkaero on ohjelman aikana kaventunut noin 17 prosenttiin, Rinne kuvasi.

Rinne pitikin tärkeänä riman nostamista tavoitteiden ja keinojen osalta kevään hallitusneuvotteluissa.

– Samapalkkaisuusohjelman toteuttamiseen on saatava uutta vauhtia. Kevään eduskuntavaalien jälkeen tavoitteeksi on asetettava palkkaeron kutistaminen 10 prosenttiin vuoden 2019 loppuun mennessä, Rinne sanoi.

Puheessaan liittokokoukselle Rinne ilmoitti myös henkilökohtaisesti edistävänsä miesten ja naisten tasa-arvoa liittymällä YK:n He for She –kampanjaan.

Lisätiedot:

Erityisavustaja Ilmari Nalbantoglu 050 574 1112