Rinne: Sipilä tarjoilee pelkoa ja kiristysruuvia

SDP:n puheenjohtaja, kansanedustaja Antti Rinteen mukaan pääministeri Juha Sipilän yhteiskuntasopimuksesta on tullut kiristysruuvi.

– Tämä näyttää sanelulta, jolla ei ole mitään tekemistä sopimisen kanssa. Porvarihallituksen puolueet ovat hylänneet yhteistyön ja konsensuksen suomalaisten työmarkkinoiden kehittämisessä.

Rinne muistuttaa, että SDP:n näkemyksen mukaan aidon ja laajapohjaisen sopimisen varaan rakentuva yhteisymmärrys viennin kilpailukyvyn turvaamiseksi ja tuottavuuskehityksen vahvistamiseksi on tarpeen.

– SDP on valmis tällaista hallituksen toimintaa tukemaan, kunhan sanelusta, kiristyksestä ja uhkailusta luovutaan ja viime kaudella rakennettu luottamus työelämäasioissa palautetaan. Olemme siis valmiit yhteistyöhön.

Porvarihallitus sekä sen ohjelma ja leikkaukset jakavat suomalaista yhteiskuntaa kahtia menestyjiin ja häviäjiin hyvin epäoikeudenmukaisella tavalla.

– Kahtiajako tulee lisäämään yhteiskunnallisia jännitteitä, suvaitsemattomuutta ja ihmisten pelkoja omasta ja läheisten tulevaisuudesta.