Rinne: Pohjoismaille yhteiset tavoitteet turvallisuusneuvostoon

Antti Rinne

SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne pitää Ruotsin valintaa YK:n turvallisuusneuvoston vaihtuvaksi jäseneksi erinomaisena asiana. Rinne haluaa Pohjoismaille yhteiset tavoitteet turvallisuusneuvostoon ja peräänkuuluttaa Sipilän hallitukselta aktiivisuutta.

– Ruotsin valinta turvallisuusneuvostoon on ennen kaikkea mahdollisuus Suomelle ja Pohjoismaille tiivistää yhteistyötä ja edistää yhteistä arvopohjaamme maailman vaikutusvaltaisimmassa kansainvälisessä elimessä. Sen vuoksi Suomen ja muiden Pohjoismaiden pitäisi luoda yhteiset tavoitteet turvallisuusneuvostoon. Ruotsin valinta osoittaa sen, että pohjoismaista diplomatiaa tarvitaan juuri nyt. Siinä työssä Suomen pitää olla aktiivisesti mukana.

Rinne näkee Suomen ja muiden Pohjoismaiden yhteisinä tavoitteina YK:n toimintaedellytysten vahvistamisen kriisien ennakoinnissa ja ratkaisemisessa.

– Epävakaassa ja rauhattomassa maailmassa ihmisoikeuksien ja ihmisten tasa-arvon parantaminen on kestävää turvallisuuspolitiikkaa. Naisten aseman parantaminen ja ilmastonmuutoksen torjuminen ovat tämän työn keskiössä. Näitä arvoja Suomen pitää yhdessä muiden Pohjoismaiden kanssa edistää ja Sipilän hallituksen pitäisi olla asiassa aktiivinen.

Rinteen mukaan Ruotsin väliaikainen jäsenyys turvallisuusneuvostossa on suuri voitto pohjoismaiselle tavalle toimia rauhaa rakentavana ja vakauttavana voimana.

– Olin eilen illalla yhteydessä Ruotsin pääministeri Stefan Löfveniin ja onnittelin häntä ja Ruotsia merkittävästä saavutuksesta.