Rinne: Palkansaajan perusturva edellyttää lakisääteistä minimityöaikaa

SDP vaati vaaliohjelmassaan nollatuntisopimusten kieltämistä siten, että työnantajan olisi taattava jokaiselle työntekijälle vähintään 18 tuntia töitä joka viikko. Minimituntimäärästä voisi tinkiä vain, jos työntekijä itse haluaisi tätä vähemmän tunteja. SDP:n mallissa taattaisiin yhtälailla esimerkiksi opiskelijoiden mahdollisuus tehdä työtä opiskeluiden ohella kuin samalla riittävät tunnit niille, jotka ovat tähän asti joutuneet pärjäämään vähemmällä.

SDP ei ole yksin vaatimuksensa kanssa. Nollatuntisopimusten kieltämiseksi käynnistettiin myös kansalaisaloite, jonka kerääminen päättyy tänään 15.7. Operaatio Vakiduuni sai kerättyä nimiä yhteensä yli 61 000, joten aloite etenee reippaasti eduskuntaan. Haluan kiittää kaikkia niitä kansalaisia ja kansalaisaktiiveja, jotka mahdollistivat tämän. Olette nostaneet tärkeän asian julkiseen keskusteluun, ja nyt on meidän vuoromme auttaa teitä. SDP:n kansanedustajat tulevat tekemään kaikkensa, jotta aloitteen taakse saadaan eduskunnan enemmistö. Se on sanomattakin selvää, että kaikki Sosialidemokraattien kansanedustajat tulevat äänestämään aloitteen puolesta.

Kyseessä on samalla merkittävä tasa-arvoteko, sillä naisten osuus niistä työntekijöistä, joilla on nollatuntisopimus, on noin 60 prosenttia. Tuhannet pienipalkkaiset palvelualojen naistyöntekijät elävät kädestä suuhun lähinnä juuri nollatuntisopimusten takia. Lisäksi naiset ovat muutenkin yliedustettuina, kun tarkastellaan työelämän pirstaloitumista.

Tämän aloitteen käsittely on samalla erinomainen keino nostaa myös muut työelämän epäkohdat esiin. Nollatuntisopimusten kieltämisen lisäksi alipalkkaukseen pitää puuttua ja vuokratyön teettämiselle tulee luoda nykyistä selkeämmät säännöt. Oppositiosta käsin tulemme pitämään myös näitä asioita esillä.

Lisätietoja:
Timo Nevaranta,