Rinne kertoi työelämän kehittämistavoitteet ensi hallituskaudelle: työelämää on uudistettava ihmiset edellä

SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne kertoi sunnuntaisessa puoluevaltuuston puheessaan puolueensa työelämän kehittämistavoitteita ensi hallituskaudelle.

SDP:n työelämäuudistusten keskiössä ovat osaamisen kehittäminen, työntekijöiden suojelun parantaminen sekä sopimisen ja yhteistyön palauttaminen. Naapurimaassamme Ruotsissa käynnistettiin edellisen hallituksen aikana 82 uudistusta, joilla edistetään tekoälyn käyttöönottoa työelämässä ja työpaikoilla. Työelämän uudistaminen vaatii myös Suomelta samanlaista rohkeutta, vuoropuhelua ja luottamusta.

– Nyt on palattava sopimisen ja yhteistyön tielle. Muuttuvassa työelämässä myös palkansaajilla on uusia tarpeita ja työelämän lainsäädäntöä tulee kehittää jatkossa ihmiset edellä. Vetoankin EK:n johtoon, tehkää isänmaallinen teko ja palauttakaa kansakunnan työkalupakkiin keskitetty sopiminen. Tulevista talouden ilmakuopista ja teknologiamurroksen haasteesta selviämme parhaiten kolmikantaisella yhteistyöllä, sanoo puheenjohtaja Rinne.

Puheessaan Rinne listasi työelämän polttavimpia uudistustarpeita, joita ovat osaamistason nostaminen, työelämän tasa-arvon parantaminen, ihmisten työhyvinvointiin ja jaksamiseen liittyvät kysymykset sekä kilpailukieltosopimuksen käyttö.

– Teknologiamurros edellyttää suomalaisten osaamistason nostamista, jotta voimme pärjätä kilpailijamaidemme kanssa tuottavuudessa ja innovaatioissa. SDP haluaa vahvistaa palkansaajien oikeutta koulutukseen läpi työuran ja siksi puolueen tavoitteena luoda henkilökohtainen osaamistili koko aikuisväestölle. Sen turvin palkansaajat voivat kehittää osaamistaan. SDP peräänkuuluttaa myös työnantajien velvollisuutta osallistua omien työntekijöidensä osaamisen ylläpitoon ja parantamiseen, Rinne sanoo.

Naisten asemaa on parannettava työelämässä. SDP haluaa varmistaa, että ensi vaalikaudella tehdään perhevapaauudistus, joka parantaa nuorten naisten työllisyyttä ja vahvistaa toimeentuloon liittyvää tasa-arvoa työikäisenä ja eläkkeellä oltaessa. Työelämän tasa-arvokysymyksissä olemme kulkeneet hitaasti oikeaan suuntaan, mutta paljon on vielä tekemättä. Naisen euro on täysin vailla perustetta vain 84 % miehen eurosta. Vain siitä syystä, että sukupuoli on eri. Se on väärin, Rinne sanoo.

– SDP:n toissa eduskuntakaudella käynnistämä Työelämä 2020-hanke on ollut onnistunut ja tuloksekas. Hanke ansaitsee ehdottomasti jatkoa ja siinä tulisi erityisesti keskittyä työhyvinvointiin ja ihmisten jaksamiseen työelämässä. Työuupumuksesta on tullut kansantauti ja liian moni lukee työnantajansa sähköposteja ja pikaviestejä yömyöhään. Meidän tulee varmistaa jokaiselle riittävä palautumisaika. Vapaa-ajalle sekä yhdessäololle läheisten kanssa pitää jäädä jokaisella riittävästi aikaa, linjaa Rinne.

Kilpailukieltosopimusten käyttö on lisääntynyt ylempien toimihenkilöiden ja toimihenkilöiden kohdalla. Sopimuksia käytetään turhaan ja välillä jopa väärin perustein. Esitän, että työnantajien pitää maksaa täysi palkka työntekijälle, joka joutuu olemaan työttömänä työntekijän ja työnantajan välisen kilpailukieltosopimuksen takia. Näin työnantajat joutuisivat tarkemmin miettimään, missä tilanteessa he käyttävät kilpailukieltosopimusta, sanoo Rinne.

SDP haluaa varmistaa sen, että yleissitovat työehtosopimukset takaavat kaikille palkansaajille myös tulevaisuudessa työelämän vähimmäisturvan.

– Reilun ja oikeudenmukaisen työelämän kannalta aivan keskeistä on, että jokaisella palkansaajalla kaikilla aloilla on taattu vähimmäistaso työehdoissa, Rinne päättää.

Lue Antti Rinteen koko puhe täältä