Rinne: Hallitusneuvotteluissa rakennettiin historiallinen työllisyyspaketti

SDP:n puheenjohtaja, valtiovarainministeri Antti Rinne pitää uudessa hallitusohjelmassa keskeisenä työllisyyspakettia.

– SDP:n tavoitteena oli saada hankkeita, jotka lisäävät työpaikkoja pikaisesti ja jotka parantavat työllisyyden edellytyksiä myös tulevina vuosina. Tämä tavoite saatiin läpi työllisyyspakettina.

Rinne muistuttaa, että Suomessa on yli 300 000 työtöntä. Matka TE-toimiston kautta Kelaan ja sieltä kotisohvalle on vaarallinen kulkea varsinkin, jos sen kulkee usein ja yksin. Työttömyys on osoitus politiikan epäonnistumisesta ja sitä tässä nyt yritetään korjata.

Työllisyyspaketissa on toimia muun muassa asunto- ja infrarakentamisen vauhdittamiseksi. Paketin koko vipuvaikutuksineen on miljardiluokkaa.

– Asuntorakentaminen tarkoittaa konkreettisesti sekä työtä että koteja suomalaisille. Asuntorahaston peruskorjauksiin tarkoitettuja valtuuksia lisätään melkein puolet – 40 miljoona. Lisäksi vapautetaan pääomia ja pannaan alulle Remontti oyj. Nämä toimet lisäävät asuntotuotantoa ja korjausrakentamista.

– Asuminen on pääkaupunkiseudulla liian kallista ja siksi työvoiman ja avoimien työpaikkojen tarjonta eivät kohtaa. Tavallisen palkansaajaperheen tuloista menee nyt leijonanosa asumiskustannuksiin ja vuosi vuodelta tilanne pahenee.

– Infrastruktuurirakentaminen on tärkeää työpaikkojen vuoksi. Lisäksi toimiva infrastruktuuri on tuotteiden liikkuvuuden kannalta olennaista ja turvaa teollisuuden ja muun tuotannon toimintaedellytykset.

Minihallitusneuvotteluissa päätettiin Pisara-radan valtionosuuden 100 miljoonan euron periaatekirjauksesta sekä Länsimetron jatkamisesta Kivenlahteen. Lisäksi budjettiriihessä täsmennetään alueellisia hankkeita.

Verotuksen inflaatiotarkistukset kohdennetaan pieni- ja keskituloisille

Ansiotuloverotukseen tehdään inflaatiota vastaavat tarkistukset kolmen alimman tuloluokan osalta vuonna 2015 ja jäädytys siirretään vuoteen 2016.

– Verotuksen inflaatiotarkistusten toteuttaminen nimenomaan pienimmissä tuloluokissa on oikeudenmukainen ratkaisu, joka tukee suomalaista ostovoimaa, kotimaista kysyntää sekä tukee työllisyyttä.  Suurituloiset eivät lisää kulutustaan tällaisten helpotusten myötä, mutta pieni- ja keskituloiset suomalaiset, tavalliset eläkeläiset ja palkansaajat käyttävät vapautuneen rahan jokapäiväisiin menoihin.

– Talouden haastavina aikoina meillä ei ole varaa kasata lisää rahaa rikkaiden sukanvarteen, vaan panostamme mieluummin tavallisten suomalaisten arkeen ja elämään. Tällaisella ratkaisulla jokainen vapautuva euro menee suomalaiseen hyvinvointiin; suomalaisen työllisyyden ja osaamisen tukemiseen, Rinne painottaa.