Rinne: Hallitus rakentaa markkinaehtoista yhteiskuntaa hyvinvointivaltion tilalle

Antti Rinne

Hallitus haluaa altistaa koko hyvinvointivaltion markkinavoimille, SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne sanoi vappupuheessaan Kotkassa ja Haminassa. Rinteen mukaan pääministeri Sipilä johtaa hallitusta, joka ajaa alas suomalaista hyvinvointivaltiota kohti markkinavaltaista yhteiskuntaa, jossa sopimisen sijasta sanellaan ja jossa ihmisarvon mittarina on tulotaso ja omistusten määrä.

– Hallitus kertoo, että julkinen talous on aivan liian suuri ja tehoton. Ja että ainoa keino on leikata pakolla heikoimmassa asemassa olevilta, siirtyä käyttäjä maksaa -periaatteeseen nostamalla maksuja eri yhteiskunnan palveluista keskituloisilta ja pyytämällä rikkaimpia ja eniten tienaavia vapaaehtoisesti, hyväntekeväisyyden hengessä osallistumaan talkoisiin.

– Hyvinvointivaltion idea on, että kansalaisilta kerätään veroja oikeudenmukaisesti kunkin ihmisen maksukyvyn mukaan ja näin syntyvillä tuloilla tuotetaan ihmisten tarvitsemia palveluita ja ylläpidetään turvaverkkoa pahan päivän varalta. Oikeus niihin ei ole riippuvainen lompakon paksuudesta tai varallisuudesta, Rinne sanoi.

Rinne toi esiin puheessaan, ettei viime eduskuntavaaleissa yksikään hallituspuolueen puheenjohtaja kertonut puolueensa ajavan hyvinvointivaltion alasajoa tai kansallisomaisuuden altistamista markkinavoimille. Rinteen mukaan keskustan, perussuomalaisten ja kokoomuksen hallitus tekee politiikkaa, johon se ei hakenut eikä siis saanut kansalaisilta valtakirjaa.

– En kuullut yhdenkään puoluejohtajan ilmoittavan, että sinänsä tarpeellinen julkisen talouden tasapainottaminen tehdään leikkaamalla vain niiltä ihmisiltä, joilla jo ennestään on todellisia vaikeuksia selvitä: työttömiltä, lapsiperheiltä, eläkeläisiltä ja opiskelijoilta.

– Kaikki puheenjohtajat vannoivat, että koulutuksesta ja osaamisesta ei enää leikata. Ei puhuttu palkkaa pienentävistä tai työaikaa pidentävistä pakkolaeista. Tuleva pääministeri puhui yhteiskuntasopimuksesta, Rinne sanoi.

Rinne korosti, että tällaista politiikkaa ei tehtäisi, mikäli sosialidemokraatit olisivat hallituksessa. Rinne tarjosi SDP:n vaihtoehtoa Sipilän hallituksen politiikalle.

– SDP:llä on selkeä, parempi ja oikeudenmukaisempi vaihtoehto tämän keskustavetoisen, kokoomuspolitiikkaa toteuttavan ja vähäosaisten puolustajana itseään mainostavan perussuomalaisten muodostaman hallituksen politiikalle. SDP:n vaihtoehto rakentuu konkreettisille toimille, joiden avulla saataisiin tämän vuoden aikana syntymään vähintään 35 000 uutta työpaikkaa, uutta työllistä.

– SDP:n vaihtoehdossa vastuuta tasapainottamisesta siirrettäisiin hyvätuloisille ja varakkaille niiltä, joilla jo nykytilanne on vaarallisen heikko. SDP:n vaihtoehdossa valtio velkaantuisi vähemmän kuin hallituksen vaihtoehdossa, Rinne päätti.